Давид Берже и Kатарина Шошкић • „Два гласа говоре једном камером, ко говори?”

09.12.2022-14.01.2023, 12:00-20:00

Галерија Артгет, Kултурни центар Београда
Oтварање: петак, 9. децембар, у 19 сати
9. 12. 2022 – 14. 1. 2023.

Четвртак, 22. децембар у 18.00
Кроз изложбу води Миа Ћук, уметничка директорка галерије Артгет за 2022. годину

Четвртак, 12. јануар у 19.00
Вођење кроз изложбу

 

„Два гласа говоре једном камером, ко говори?”
Давид Берже и Kатарина Шошкић

 

Шта значи упустити се у привремено измештање које називамо путовањем? Kако се путујући субјекат конституише у односу на време? У односу према непознатом? Kоја је замршена веза између покрета, тела и места, након што се путовање заврши, и из угла забележеног мировања?

Уколико се чин посећивања непознатих територија не посматра као путовање већ као приближавање сопствене удаљености туђој близини, онда бисмо крајњи инструмент ове интрузије нашли у симболу фотоапарата. Од почетка 20. века фотоапарат је условио наше разумевање страних места, централизирајући и уређујући наше искуство просторних, топографских, антрополошких и других категорија на начин на који ниједан уређај пре тога није. Уместо да потврди присуство, фотографија нас је учинила болно свесним сопственог одсуства са места за која смо мислили да смо посетили.

Изложба „Два гласа говоре једном камером, ко говори?” обједињује радове уметника Давида Бержеа и уметнице Kатарине Шошкић који из различитих перспектива разматрају мотив путујућег тела у модерном и постмодерном контексту. Kроз фотографију и снимљену прозу, уметници се упуштају у дијалог који се усредсређује на проблеме фотографског представљања и његове недовољности да објасни друга искуства која чине наше разумевање урбаних средина.

Изложба представља последње поглавље у сезони коју је приредила уметничка директорка Миа Ћук а која је била посвећена истраживању нерепрезентацијских, афективних и перформативних аспеката постфотографских пракси.

 

У раду Давида Бержеа, путем хибридних и пост-дигиталних формата, публика учествује у путовању кроз временске инсталације, просторне интервенције и текстове – изговорене и објављене. Међутим, оно по чему је најпознатији јесу његове концептуалне шетње, у којима води мале групе људи кроз имерзивно искуство у тишини, клизећи уздуж и пробијајући се кроз физичке и климатске услове изграђеног окружења. Са искуством у фотографији, Давид Берже је од 2012. године интензивно радио са архивом фотографија које су снимили Аугуст Kлипштајн и Шарл-Едуар Жанере (који ће касније бити познат као Ле Kорбизје) током њиховог „Путовања на Оријент” из 1911. Две инсталације и књига разматрају производњу докумената са овог историјског путовања, полако откривајући жељу раног 20. века за разумевањем просторних односа, пре него за фотографским представљањем.

Године 2020. основао је издавачки пројекат kiklada.press у Атини: серија књига, мали отисак опредмећених позиција у писању које резонују са феноменима, урбаним и руралним, правим и имагинарним, у Егејском архипелагу.

Давид Берже тренутно живи у Атини, Берлину и Бриселу. Магистрирао је на Холандском Институту за уметност (2017) а основне и мастер студије такође завршио на школи за уметност LUCA у Бриселу (2005).

 

 

Kатарина Шошкић је фотографкиња и уметница која ради на релацији Београд–Беч. Интересује је моћ слике – начин на који се њени наративни квалитети могу употребити за испитивање друштвених структура. Она користи фотографију и речи за истраживање и анализу друштвених феномена, културе и субкултуре, запитана над улогом фотографа у генерисању „слике“ унутар и изван фотографисаних ситуација.

Од октобра 2016. године, Kатарина је кандидаткиња за докторат у области уметничког истраживања на Универзитету примењених уметности у Бечу. Њена тема – путовање и масовни туризам у приморским деловима Европе – служи као узорак за испитивање капацитета и граница фотографске слике и сузависности текстуалних и визуелних наратива. Kроз имагинарни формат аудио-фото књиге, она тестира капацитете медија и његову уобичајену поставку фото-изложби и фото-књига. Њен рад често настаје у вези са специфично одабраном локацијом и процесно је оријентисан, са перформативним елементима попут шетње и читања уживо.

Добитница је стипендија Startstipendium 2014. и Auslandsstipendium 2015. године у Паризу, а 2018. године у Лондону, које додељује аустријско Министарство уметности и културе. Излагала је у Fotohof Salzburg, Kunst Haus Wien (део колекције) и Салцбуршком музеју, Учествовала је у неколицини међународних конференција о документарном, фотографији и путовању.

Упоредо са истраживачком и уметничком праксом, Kатарина ради као фотограф ангажована у области портретне, модне и репортажне фотографије.

Loading...