Rene Blok (Nemačka): Love It or Leave It

07.10.2010-07.11, 11:31.
blank-image

Izložba se održava u okviru pratećeg programa 51. Oktobarskog salona

Edicija Blok (Edition Block), koju je 1966. godine osnovao Rene Blok, uvek je bila usmerena na grafiku i razne grafičke tehnike, kao i na temu originalnih i umnoženih umetničkih dela. Pored svoje stalne delatnosti – objavljivanja ograničenih serija objekata i otisaka međunarodno priznatih savremenih umetnika – u poslednjih dvadesetak godina ova kuća je sačinila četiri mape otisaka koje obuhvataju dela izložena na četiri bijenala: Hamburg 1985, Sidnej 1990, Istanbul 1995. i Cetinje 2004. godine. Iako zasnovane na izrazito različitim konceptima (jedini zajednički imenilac im je isti kustos), te četiri izložbe grade jedinstven umetnički iskaz.
Svaka od četiri mape odlikuje se osobenim pristupom pitanjima umetnosti i društva i obuhvata dela umetnika iz nekoliko generacija. Dijalog koji su one pokrenule ne samo što omogućuje poređenja i komplementarna stanovišta, već i pruža pregled istorije umetnosti u poslednjim decenijama i time doprinosi jedinstvenom i trajnom zračenju mapa.
Izložba/mapa Love It or Leave It (Voli ili ostavi) jezgrovito predstavlja kustoski rad Renea Bloka i Nataše Ilić na istoimenom četvrtom Cetinjskom bijenalu održanom 2004. godine. U najobuhvatnijoj mapi do danas učestvovalo je trideset umetnika; tu su okupljeni ne samo umetnici ranije generacije, kako oni koji su dotad bili relativno nepoznati na zapadu tako i oni ovenčani međunarodnim ugledom, već i mladi predstavnici savremenih perspektiva iz balkanskog regiona. Mnoga dela bave se istorijom zemalja proisteklih iz bivše Jugoslavije: na fotogravuri Marine Abramović Računajte na nas (COUNT ON US) prikazana je petokraka koju obrazuju uniformisana tela dece i mladih; ofset grafika Sarka D.K. Sanje Iveković govori o životu nekadašnjeg pripadnika pokreta otpora, a Beograd pamti (Belgrade Remembers) Milice Tomić bavi se sudbinom partizana za vreme Drugog svetskog rata. Drugi umetnici, poput Mone Hatum, Ajse Erkmen i Šejle Kamerić istražuju strahove, silu i besmisao kojima su ljudi izloženi u oružanim sukobima. Na primeru mape Sjedinjenih Država Vlado Martek duhovito pokazuje značaj i značenje iscrtavanja granica. Maja Bajević provokativno tvrdi da više veruje u horoskop nego u nacionalnost. Erzen Škololi odlučno razvija albansku zastavu na mesecu, a preterano osećanje rodoljublja tema je provokativnog i ironičnog rada Raše Todosijevića Gott leibt die Serben (Bog voli Srbe). Drugi grafički umetnici, na primer Mladen Stilinović u delu Krumpira ili IRWIN u History is not given, please help to construct it (Istorija nije data, molimo pomozite da je napravimo), preispituju ulogu i značenje umetnosti, istorije umetnosti i umetničke produkcije; u okviru svog projekta Mapa istočne umetnost (East Art Map) oni pozivaju posmatrače da učestvuju u pisanju istorije (umetnosti). Koliko takvo preusmeravanje može biti teško pokazuje Dan Perjovši, koji nabraja razne termine kojima je njegova domovina opisivana u međunarodnom političkom diskursu od devedesetih godina prošlog veka do danas, i na taj način ističe promenu u percepciji ovog regiona na zapadu. OK we take the star (Okej, uzimamo zvezdu) stoji pored kruga od zvezda kao komentar na proces pristupanja Evropskoj uniji.

Barbara Hajnrih

Umetnici: Marina Abramović, Nevin Aldag, Halil Altindere, Maja Bajević, Lučezar Bojadžijev, Danica Dakić, Braco Dimitrijević, Ajse Erkmen, Jakup Feri, Mona Hatum, Edi Hila, IRWIN, Sanja Iveković, Šejla Kamerić, Gislin Karamustafa, Vlado Martek, Ajdan Murtezaoglu, Oliver Musovik, Dan Perjovši, Marjetica Potrč, Anri Sala, Bilent Šangar, Sarkis, Erzen Škololi, Nedko Solakov, Mladen Stilinović, Raša Todosijević, Jelena Tomašević, Milica Tomić, Džalal Tufik.

Zahvaljujemo vlasniku ove kolekcije, umetniku Raši Todosijeviću, koji nam je ljubazno omogućio da je prikažemo.

Loading...