Ivan Petrović SVE JE DOBRO

03.08-24.08.2017, 12:00-20:00

U meni su se sukobljavale, kao i uvek, teorijska i sentimentalna privlačnost ka neredu i osnovna potreba za red i mir. 

Bunjuel

Ivan Petrović sopstvenoj fotografskoj produkciji vrlo često pristupa kao arhivi, pri čemu pojedinačne fotografije ili fotografije iz određenih serijala tretira kao materijal za dalje reinterpretacije, rekontekstualizacije i uvod u nove narativne i značenjske celine. Njegove metode rada u ovakvim postupcima jesu najpre selekcija, kao i naknadna auto-kustoska namenska povezivanja u okviru različitih izlagačkih formata. Tako se i aktuelna izložba Sve je dobro artikuliše kroz postojeće foto-projekte Dokumenti i Noćne promenade koji svojim susticanjem sučeljavaju ne samo dva perioda u njegovom radu već i dva pristupa – idejni i tehničko-tehnološki, kao i različita tematska interesovanja za okruženja kojima pripada i kojima se bavi. Projekat Dokumenti koncipiran kao kompilacija fotografskih radova iz 12 serija koje nastaju od 1997. do 2009. godine, predstavlja Petrovićevo kontinuirano propitivanje fotografije kao svedočanstva što u pronicljivom uočavanju i registrovanju pojava svakodnevnog života u Srbiji donosi specifičan autorski iskaz o složenostima natkriljujućih istorijskih zbivanja i tranzicionih procesa kroz koje je prolazilio ili u kojima se još uvek nalazi naše društvo. Noćne promenade, sa druge strane, čini serija digitalnih foto-zapisa portretisanih ljudi tokom večernjih izlazaka i šetnji korzoom, koje umetnik najpre beleži u rodnom Kruševcu. Njegova intencija u ovom slučaju jeste u početnoj ideji da fokus stavi na fenomen „odevanja“ i fizičkog izgleda portretisanih u grupama i pojedinačno, a dalje dovodi do izvođenja različitih zaključaka o kulturnim i supkulturnim identitetima u javnom prostoru. Realizovane kao višegodišnje istraživanje, Noćne promenade dobijaju karakter svojevrsne socio-antropološke vizuelne studije koja u pojavnostima protagonista otkriva mnogo više pojedinosti o društvenim dinamikama i kolektivnim ponašanjima, interpersonalnim relacijama i psihologiji grupe, prostorima manifestovanja društvenosti, duhu i atmosferi zajednice u malim urbanim sredinama.

Iako fotografije iz dva pomenuta projekta povezane u zajedničku celinu Sve je dobro predstavljenu u Galeriji Artget tretiraju ljudski lik u različitim kontekstima, Ivan Petrović ih ne posmatra kao portretne fotografije. Pre svega, on ih definiše kao fotografije koje u centar pažnje stavljaju čoveka i „ličnu istoriju pojedinca nasuprot zvanične statistike“.

Odlomak iz teksta Oko portreta Miroslava Karića i Slađane Petrović Varagić

Ivan Petrović (Kruševac, 1973) je diplomirao 2002. godine na Odseku za fotografiju, na Akademiji umetnosti „Braća Karić“ u Beogradu. Pored fotografije, koja predstavlja osnovnu oblast njegovog delovanja, bavi se i kratkom formom dokumentarnog filma i videom. Umetnička praksa Ivana Petrovića proističe iz višeznačnog istraživanja fotografskog medija i zasnovana je uzajamnim odnosima dokumentarizma, aproprijacije i revalorizacije. Tematska interesovanja usmerena su mu ka pitanjima istorije, nasleđa i diskontinuiteta, identiteta i lične istorije pojedinca, kao i pozicije koju medij fotografije zauzima usled izmenjenih kulturnih, društveno-političkih ili tehničko-tehnoloških paradigmi. Koosnivač je i urednik Centra za fotografiju (2011). Inicijator je i urednik Foto-foruma (2010–2011). Autor je i priređivač knjige Foto-forum, razgovori o fotografiji (2016). Dobitnik je nagrade „Dimitrije Bašičević Mangelos“ (2008).

Izložba Sve je dobro deo je projekta „Fotografski dijalozi — savremena umetnost i fotografsko nasleđe“ koji se u organizaciji Centra za fotografiju realizuje povodom jubileja dvestagodišnjice rođenja Anastasa Jovanovića.

Loading...