SANA GOBE (Iran) & GOZDE ILKIN (Turska)

03.08-24.08.2017, 12:00-20:00

Ovo je prvi put da Sana Gobe i Gozde Ilkin izlažu zajedno. Za potrebe ove izložbe dve umetnice su pozvane da međusobno sarađuju, iako se ranije nisu poznavale. U izabranim radovima obe se bave percepcijom urbanih transformacija gradova beležeći priče o odnosu između urbane i ljudske strukture. Uprkos geografskoj, istorijskoj i kulturnoj razlici između dva grada, slike Teherana i Istanbula lako se mogu pomešati.

Dve umetnice koje će se prvi put sresti u Beogradu uspele su da u kratkom vremenskom periodu prođu kroz virtualni proces zbližavanja svojih umetničkih praksi i za potrebe izložbe u galeriji Podroom pronađu ritam koji povezuje njihove radove.

Naime, ovo je prvi put da Sana Gobe i Gozde Ilkin izlažu zajedno. Iako se ranije nisu poznavale, predloženo im je da za potrebe ove izložbe razmisle o mogućnosti međusobne saradnje, što su obe prihvatile.

U odabranim radovima one se bave temom transformacije grada i odnosom između urbanih i ljudskih struktura tokom pomenutog procesa. Dok je kod jedne (Ilkin) u fokusu konkretna, pojedinačna situacija u kojoj se grad menja, druga (Gobe) prolazi okom kamere kroz celokupni gradski ambijent u kojem je odrastala. Iako deluje da bi se slike Teherana i Istanbula mogle lako zameniti uprkos geografskim, istorijskim i kulturnim razlikama koje postoje između ova dva grada, ipak nije tako. Zvuci, buka, šumovi koji proizvode su svojstveni samo njima, i sastavni su deo svakodnevice i/ili sećanja i jedne i druge umetnice, ali i svakog pojedinca koji provodi vreme u njima.

Ilkin pokušava da sačuva upravo ono što se menja, nestaje i zaboravlja. Ona iz dana u dan, tokom četiri meseca prati rušenje bolnice na glavnom trgu Taksim u Istanbulu čiji zvuk i slika postaju tokom pomenutog perioda skoro jedino što čuje sa prozora svog stana. Kako bi dodatno skrenula pažnju na temu kojom se bavi, ona bira još jednu, statičnu sliku, koju prenosi na ručno veženo platno, na kojem često projektuje svoje video radove. Izvežene scene, koje postaju simboličke konstrukcije onoga što želi da ispriča, materijalizuju ideje o prolaznosti, višeznačnosti, tradiciji, sećanju. Naime, platnom se možemo pokriti, nešto prekriti, može da bude ukras i/ili artefakt i svedočanstvo jednog vremena. Posvećenost i strpljenje koji su neophodni u procesu veza kao da zaustavljaju na tren i samog posmatrača kako bi na kratko i sam razmislio o istinitosti slika koje svedoče o određenom događaju ili vremenu. Upravo u ovom segmentu prepoznaju se sličnosti u pristupima dve umetnice. I Ilkin i Gobe u procesu ispitivanja mikro i makro konteksta i njihovih relacija sa politikom, polaze iz istih, intimnih perspektiva svojih soba.

Iako Gobe fokus ima na unutrašnjem biću i onome što ono oseća i kako utiče na spoljašnje promene, propitivanje odnosa između imaginacije i svedočenja im je zajedničko. Gobe u svom radu pored slike dodatno koristi i sopstveno telo u procesu propitivanja različitih interpretacija prostora, slika i reči.

Ono što je očigledno je da razvoj i urbanizacija gradova često nisu u skladu sa realnim potrebama njihovih stanovnika, već su podređeni trenutnim politikama i interesima. Tako obe umetnice pokušavaju da promene koje primećuju nazovu pravim imenom, te je u slučaju Istanbula tzv. „projekat renovacije“ zapravo destrukcija sećanja, dok smetnje u video radu o Teheranu preispituju verodostojnost ličnog doživljaja.

Zorana Đaković Miniti

Prateći program izložbe:
Četvrtak, 3. avgust u 19.30
program otvaranja:
This wall grows at its roots (Ovaj zid raste iz korena) – Performans Sane Gobe (trajanje 40 minuta)

Petak, 4. avgust u 19:00
Razgovor sa umetnicom Sanom Gobe (moderator Katarina Kostandinović)

Više o radovima:

SANA GOBE
Tomorrow sings another song (Sutra peva drugu pesmu)
Tehran, beloved city (Teheran, voljeni grad)
Urbanescape
Dokumentarni snimak performansa This wall grows at its root (Ovaj zid raste iz korena)

„Sana Gobe predlaže drugačiji način oplemenjivanja javnog prostora, zahtevajući prisutnost tela. Novi narativi se javljaju kao moduli prakse koja simultano prati i stvara trenutke prekida, dozvoljavajući sklop uma gde suptilni gest može poremetiti okolinu. Prekidi stvaraju blagi nemir u stabilnosti, predvidljivosti i uređenosti prostora. Ovaj nemir je poziv na promenu, na uspostavljanje novog ritma, iako malog, u prkos velikom orkestru urbanog prostora razređene forme, pravila i navika. To dovodi do konteksta u kom telo izvodi performans i razmišlja poetski.“ (S. Gobe)

GOZDE ILKIN
Video Series of Stained Estate I-II-III (Video-editing by Çiçek Kahraman) (Video serija Umrljana zemlja I-II-III) Series of “Attendant” (Rust stained & embroidery on fabric)(Serija „Pomoćnik“ (Rđa umetnuta i uvezena na tkaninu))

“Umrljana Zemlja sastoji se od formi utkanih u materijal na kom sam radila od 2014. do 2015. godine i tri srodne video projekcije. U novembru 2014, pogled iz stana u koji sam se tada preselila bio je uperen u Taksim urgentni centar koji se nalazi u centru Istanbula. Istoriju bolnice beleži i prerepublikansko vreme, kada je bila starački dom. Dve nedelje nakon što sam se uselila u stan, bolnica je započela projekat „renoviranja“. Duže vreme je ta ceremonija destrukcije za mene konstruisala i proizvodila pozadinski zvuk i sliku Istanbula. Biti svedok takvim zvucima i slikama je promenilo moju umetničku praksu i percepciju svakodnevice. Tokom perioda destrukcije, zemljište „bolnice“ se transformisalo u deo mog enterijera, kao audiovizuelni ekran kome sam osuđena kroz ram prozora. U vidu fotografija i snimaka zabeležila sam scene destrukcije kojima sam posvedočila četiri meseca.“

Pod uticajem spisa Umuta Jildirima pod nazivom „Rđa“, fokusirala sam se na ostatke rđe, koji postepeno uništavaju predmete (metal) i organski život (biljke) koji dotaknu. (Umut Jildirim, antropolog koji se bavi raseljavanjem i sećanjem, počeo je da piše o džentrifikaciji Narmanli Hana, još jedne monumentalne zgrade u centru Istanbula) Rđa postaje boja i obeleživač odsutnog prisustva. Seriju „Pomoćnik“ sam reaalizovala ušivajući rđavu tkaninu oko nepoznate forme koja čini figure u dodiru sa mrljom. Video snimci lokaliteta su takođe deo serije. (G. Ilkin)

Sana Gobe (Teheran, 1984) je vizuelna umetnica i arhitekta koja živi u Briselu.
Godine 2017. je završila postdiplomske studije na a.pass (advanced performance and scenography studies) u Briselu. Između 2013. i 2015. godine dobila je poziciju umetničkog istraživača na Umeå school of Architecture (UMA) u Švedskoj. Više na sanaghobbeh.weebly.com

Gozde Ilkin (Kutahja, 1981) živi i radi u Istanbulu. Studirala je slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti, Mimar Sinan Univerziteta i trenutno je na MA studijama na Marmara Univerzitetu u Istanbulu. Bila je deo programa umetničke internacionalne razmene u Holandiji i Nemačkoj; izlagala je u nekoliko centara uključujući Stokholm i Berlin, Pariz, Beč, Egipat. Više na gozdeilkin.blogspot.com

Loading...