„Nove sonate“ – autorski koncert Ivana Brkljačića

Ivan Brkljačić, kompozitor iz Beograda, dugo je smatrao da je žanr sonate muzička vrsta koja je odavno prevaziđena i u okviru koje savremeni izraz nema svoje mesto. Ipak, u momentu stvaralačke zrelosti Brkljačić je samog sebe izazvao odvaživši se da komponuje višestavačnu sonatnu formu. Ovim autorskim koncertom, pod nazivom Nove sonate Brkljačić želi publici da predstavi odabrani deo svog sonatnog stvaralaštva nastalog u poslednjih nekoliko godina. Koncert je pripremljen i realizovan u saradnji i uz podršku Sokoja, Kulturnog centra Beograda i Konaka kneginje Ljubice.
Program:
Ivan Brkljačić
U odsjaju Timoka iz Knjaževačke sonate za violinu i klavir (2021/23)
Dušan Panajotović, violina
Ivan Brkljačić, klavir
Sonata Novi Talas (New Wave Sonata) za violončelo i klavir (2021/24)
Đorđe Milošević, violončelo
Bojana Dimković, klavir
Duo sonatina za flautu i harfu (2024)
Sanja Vukadinović, flauta
Irina Pejoska, harfa
Plava sonata za dve violine (2021)
Mina Đekić, violina
Rade Živanović, violina
O koncertu:
Ivan Brkljačić, kompozitor iz Beograda, dugo je smatrao da je žanr sonate muzička vrsta koja je odavno prevaziđena i u okviru koje savremeni izraz nema svoje mesto. Ipak, u momentu stvaralačke zrelosti Brkljačić je samog sebe izazvao odvaživši se da komponuje višestavačnu sonatnu formu. U relativno kratkom vremenskom periodu nastalo je nekoliko sonata/sonatina, kroz koje je Brkljačić iznova otkrio bogat potencijal i mogućnosti stvaralačkog izraza unutar klasične forme kakva je sonata. Ovim autorskim koncertom, pod nazivom Nove sonate Brkljačić želi publici da predstavi odabrani deo svog sonatnog stvaralaštva nastalog u poslednjih nekoliko godina. Knjaževačka korelira sa čarobnim malim mestom na jugoistoku Srbije i divnim ljudima u njemu, koji sav svoj sjaj ponosno reflektuju u reci Timok. New Wave uspostavlja vezu sa duhom Beograda sa početka osamdesetih godina 20. veka i muzičkom zaostavštinom iz tog perioda. Duo sonatina u fokus stavlja ideju apsolutne muzike, sa željom da se bez bilo kakvih vanmuzičkih uticaja u prvi plan istakne važnost muzičara instrumentalista. Plava, kao kakav bluz na 2 violine prenosi emociju tuge, koja prolazeći kroz katarzu na kraju ipak dovodi slušaoca do neizbežne nade.
Biografija kompozitora:
Ivan Brkljačić, redovni profesor Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, komponovanjem se bavi u protekle tri decenije. Studirao je kompoziciju na Fakultetu muzičke umetnosti, gde je diplomirao 2001. godine u klasi prof. Srđana Hofmana, magistrirao 2005. u klasi prof. Zorana Erića i doktorirao 2012. na temu Istar – ciklus nascentnih muzičkih karikatura za scensko izvođenje u pozorišnom dekoru, pod mentorstvom prof. Srđana Hofmana. U periodu od 2015. do 2024. godine obavljao je dužnost prodekana za nastavu Fakulteta.
Brkljačićeve kompozicije su deo koncertnih repertoara u Beogradu i brojnim gradovima u Srbiji. Između ostalih, izdvajaju se sledeća izvođenja: premijera klavirskog koncerta IT! sa Aleksandrom Šandorovim, Bojanom Suđićem i Simfonijskim orkestrom RTS-a; premijera koncerta za saksofon LOVE!, sa Milanom Savićem, Danijelom Rajskinom i Beogradskom filharmonijom; izvođenje kompozicije Otkucaji davno zaboravljenog sata u tumačenju dirigenta Feliksa Mildenbergera, a u okviru obeležavanja sto godina postojanja Beogradske filharmonije; te autorski koncerti održani u velikoj dvorani Studentskog kulturnog centra (2016), Narodnom pozorištu u Beogradu (2023), Legatu Slavenskog (2024) i Velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine (2024).
Takođe, Brkljačićeve kompozicije izvođene su u Evropi, SAD, Kanadi, Brazilu, Argentini, Japanu, Kini, Rusiji i Australiji. Izdvajaju se izvođenja: premijera kompozicije Jinx za kamerni ansambl u Ostravi i izvođenje iste kompozicije u Sidneju na otvaranju festivala Svetski dani nove muzike; Kuvada za klarinetski trio na Konzervatorijumu Santa Čečilija u Rimu; premijera kompozicije Komad, kolač, kolaž za klavir četvororučno u Sali konzervatorijuma u Vigu; Eleganza nuova za kamerni gudački orkestar u koncertnom prostoru Kaisersaal der Klaviergalerie u Beču; Veliki kazan za kvartet udarača, izvođenja na festivalima Ljubljansko leto, Zagrebački bijenale, Klarafest (Brisel) i Bemus; Yellow Clown izvođenje u Brižu na Festivalu Svetski dani nove muzike; izvođenje tri Brkljačićeve kompozicije u salama Nacionalne biblioteke i Fakulteta za muziku u Buenos Ajresu; premijerno izvođenje kompozicije Zvrk u verziji za pikolo i sekstet flauta na festivalu Piccolo masters u Moskvi.
Ivan Brkljačić je komponovao muziku za preko četrdeset pozorišnih predstava (64, Trst, Bog masakra, Ranjeni orao, Ribarske svađe, Amadeus…), igrani film (Ustanička ulica) i TV seriju (V efekat).
Dobitnik je Mokranjčeve nagrade, Statuete Sofest-a i nagrade časopisa Muzika klasika, te zahvalnica Fakulteta muzičke umetnosti i Udruženja kompoziotora Srbije.
Ivan Brkljačić se više od dvadeset godina bavi pedagoškim radom, kroz fokus na predmetima Muzički oblici i Aranžiranje. Kao rezultat bavljenja pedagogijom nastao je udžbenik pod nazivom Od muzičkog toka do muzičke forme, objavljen 2022. godine.
Biografije izvođača:
Violinista Dušan Panajotović je docent Fakulteta muzičke umetnosti. Osim toga, deluje i kao osnivač i menadžer muzičkog festivala U čast Predraga Miloševića u rodnom Knjaževcu, a takođe i kao graditelj violina. Tokom karijere je osvojio mnogobrojna priznanja i nagrade u Srbiji, Nemačkoj, Španiji i Severnoj Makedoniji. Kao solista je nastupao na muzičkim festivalima u Srbiji, Italiji, Nemačkoj i Španiji. Delovao je kao zamenik koncertmajstora BGO Dušan Skovran, a trenutno je na poziciji koncertmajstora Ansambla 13 gudača.
Đorđe Milošević je jedan od vodećih violončelista u Srbiji. Završio je studije na Fakultetu muzičke umetnosti u klasi prof. Sandre Belić, a kao stipendista Ministarstva kulture i obrazovanja Luksemburga, usavršavo se na Nacionalnom muzičkom konzervatorijumu. Jedan je od osnivača ansambla Beogradski barok i gudačkog kvarteta Mokranjac. Redovno održava solističke resitale i nastupa u okviru kamernih sastava, a na njegovu inicijativu je u poslednjoj dekadi nastalo preko trideset kompozicija srpskih autora, koje je Milošević premijerno izveo u različitim gradovima Srbije i u inostranstvu. Trenutno je zaposlen na mestu direktora MŠ Stanislav Binički.
Bojana Dimković je svestrana umetnica koja svoju raznovrsnu karijeru vodi kao pijanistkinja, čembalistkinja i kamerni muzičar. Zaposlena je na Fakultetu muzičke umetnosti u svojstvu umetničkog saradnika. Nosilac je Henry Richardson nagrade i stipendista je fondacije Wall Trust, a njeni koncertni angažmani uključuju izvođenja u Srbiji, Sloveniji, Crnoj Gori, Italiji, Irskoj, Velikoj Britaniji, Norveškoj, Poljskoj i Islandu. Posebno izdvaja ona u salama Wigmore Hall, Royal Festival Hall, St. John’s Smith’s Square, St. Martin-in-the-Fields, Royal Opera House, kao i u Bakingemskoj palati. Osnivač je dua Šumanjski/Dimković koji svojim programima publici predstavlja neotkrivena i zaboravljena dela.
Irina Pejoska je nadarena mlada harfistkinja koja je osvojila preko 20 nagrada na takmičenjima u zemlji i inostranstvu, od kojih je četrnaest prvih i pet nagrada laureat takmičenja. Uz to, izdvajaju se i Nagrada grada Beograda za stvaralaštvo mladih u oblasti umetnosti, Svetosavska nagrada, kao i univerzitetsko priznanje Student generacije. Osim stalnih solističkih resitala i kamernih nastupa, svirala je kao solista sa orkestrima Metamorfozis, Simfonijskim orkestrom FMU i Simfonijskim orkestrom Filološko-umetničkog fakulteta.
Sanja Vukadinović, rođena u Beogradu, već čitavu deceniju gradi uspešnu karijeru u Nemačkoj, najpre studirajući flautu u Nirnbergu i Esenu, a zatim i delujući kao solista u filharmonijama Esena i Dortmunda. Osvajala je prestižne nagrade na takmičenjima u Italiji, Rumuniji, Holandiji i Srbiji. Trenutno je zaposlena kao vođa deonica flauta u Beogradskoj filharmoniji.
Mina Đekić, članica Ansambla 2K+ za savremenu muziku, trenutno deluje kao vođa deonica drugih violina u Simfonijskom orkestru Narodnog pozorišta Republike Srpske u Banjaluci. Muzičko obrazovanje je stekla u Novom Sadu i Beogradu, a bila je članica orkestara u Srbiji, Španiji, Crnoj Gori i Austriji. Nastupala je kao solistkinja sa novosadskim orkestrom Kamerata i Orkestrom Akademije umetnosti. Pedagoškim radom bavila se u MŠ Kosta Manojlović i MŠ Stanislav Binički u Beogradu. Aktivna je u različitim kulturnim i umetničkim projektima grada Zrenjanina.
Rade Živanović je muzičko obrazovanje sticao u Beogradu i Norveškoj. Nakon različitih orkestarskih angažmana u Srbiji, Čileu i Norveškoj, trenutno je zaposlen u okviru deonice prvih violina u Simfonijskom orkestru Narodnog pozorišta Republike Srpske u Banjaluci. Kao pedagog deluje u muzičkim školama u Vršcu i Zrenjaninu.
Ivan Brkljačić se tek nakon trideset godina bavljenja kompozitorskim radom odvažio da izađe na scenu kao pijanista i da nastupi izvodeći svoju muziku. Najpre na svojim autorskim koncertima (2023, 2024), a zatim i u emisiji RTS-a Volim klasiku.