UZORCI fotografije Milan Aleksić

13.12-05.01.2019, 12:00-20:00

Galerija ARTGET
Trg republike 5/I

13.12.2018 – 5.1.2019.

UZORCI fotografije – Milan Aleksić

Ne znamo kako su i gde nastale fotografije Milana Aleksića, to nam ne otkriva ni jedan detalj na radovima niti ćemo ove informacije dobiti iz potpisa fotografija. Da li su u pitanju usputne fotografije nastale na brzinu ili su one pažljivo konstruisane nakon dugog promišljanja o objektu ili prizoru koji je zaokupio umetnikovu pažnju? Intuitivno ćemo zaključiti da su pitanju prirodni i seoski pejzaži u Srbiji, mada bi mogli nastati bilo gde odnosno gde god se mogu uočiti verski objekti hrišćanske pravoslavne crkve. Naravno ovo sve pod pretpostavkom da nam je uopšte takvo geografsko određenje bitno.

Trideset šest fotografija, osim 4 izuzetka, u galerijskom prostoru je predstavljeno bez ramova, raspoređeno u 4 celine. Svaka od ovih serija se sastoji od po 9 fotografija, pri čemu je cela serija identifikovana i nazvana jednostavno prema objektu koji je fotografisan. Tako serije Stoka, Kuće, Drveće, Mašine i Crkve sadrže fotografije upravo onih objekata koji se nedvosmisleno mogu svrstati  u ove kategorije.

Reč je o prirodnim i seoskim pejzažima, eksterijerima i predmetima koji su u svakodnevnoj upotrebi. Na ovim mestima, i pored toga što poseduju tragove ljudskog postojanja, nema ljudi, ali ona ne deluju napušteno. Javni i privatni prostori su isprepletani, imaju isti tretman, i zajedno traže od posmatrača rekonstrukciju svojih prvobitnih značenja i uloga u svakodnevnom životu. Vreme koje posmatrač investira u ove scene je prošlo vreme, zapravo istorija posttranzicionog društva, sa sebi svojstvenim odnosom prema prirodi, okruženju, religiji, društvenim vrednostima.

Iako dakle postoji direktna veza između fotografije i stvarnog sveta koji prikazuje, Aleksićeva namera nije da sastavi nekakav registar fotografisanih objekata već da preispita estetski potencijal fotografisanog prostora. Izbor objekata koji su fotografisani, a samim tim i izbor sociokulturnih veza koje se uspostavljaju kroz fotografisane predmete, uglavnom se kreće unutar granica našeg društva. Možda je u nekakvom road tripu Aleksić napravio fotografije koje na prvi pogled deluju kao neumetničke fotografije, iako ukoliko bismo tražili njihove umetničke uticaje mogli bismo ih pratiti sve do američkog umetnika Eda Raše.

Fotografije Milana Aleksića na prvi pogled deluju kao klinički objektivne, ali ipak vrlo brzo shvatamo da su jako evokativne. Posmatrajući ove fotografije osećamo nemir i tenziju u traženju i iščekivanju greške. Umetnik koristi ovaj pripovedački alat gotovo na svakoj slici kao da na taj način ta tenzija postaje cilj svake slike. Na površini fotogafisani objekti deluju mirno, harmonično, ali upravo tu nastaje nemir i efekat/osećaj da„nešto nije u redu“, iako ne možemo tačno da kažemo šta je u pitanju.

U čemu je onda privlačnost radova Milana Aleksića? Odgovor na ovo pitanje delimično leži u  naslovima serija, kao i naslovu cele izložbe. Posmatrajući fotografije dobićemo upravo ono što piše u naslovima serija: 9 fotografija stoke, 9 fotografija pravoslavnih crkava, 9 fotografija drveća i 9 fotografija poljoprivrednih mašina, ni manje ni više. Ne treba da očekujemo nekakvu umetničku fotografiju ili fotografiju koja ima glasan stejtment, već samo ono što nam umetnik nudi. I upravo u tome se nalazi važan stav koji Aleksić iznosi – na fotografiji je samo ono što vidiš. Ali na fotografijama Milana Aleksića ono što se vidi može biti jednostavno kao stablo drveta ali i komplikovano kao nekakav san ili sećanje.

Ivan Manojlović

kustos-istoričar umetnosti

MILAN ALEKSIĆ

Obrazovanje Milana Aleksića (1954) kombinuje magistarske studije likovnih umetnosti, osnovne studije društveno-humanističkih nauka, istorija umetnosti i osnovne studije tehničkih nauka.

Milan Aleksić je gostovao, usavršavao se i bio na studijskim boravcima  na nizu evropskih univerziteta kao što su: Akademije umetnosti, Nim, Francuska, Breda, Holandija, Lajpcig, Nemačka. Bio je i na Goldsmits Univerzitetu u Londonu, Engleska; Koledžu za javnu upravu, Saningdejl, Engleska;, Glazgov Kaledonijan univerzitetu, V. Britanija;, Metropolitan univerzitetu Mančester, V. Britanija; Kornel univerzitetu, SAD …

Milan Aleksić je samostalno i grupno izlagao u najreferentnijim domaćim i inostranim galerijama i muzejima uključivši: Muzej primenjenih umetnosti, Beograd, Salon Muzeja savremene umetnosti, Beograd, Muzej savremene umetnosti, Skoplje, Narodni muzej, Kragujevac, Museum Moderner Kunst Kärnten, Klagenfurt, Austrija, Stiftung Zollverein, Esen, nemačka, Kunstverein Leipzig, Lajpcig, Nemačka, American University Museum, Katzen Arts Center, Vašington, SAD, Museum im Spital Grünberg, Nemačka, itd. Imao je više od 20 samostalnih izložbi od kojih 8 u inostranstvu.

O umetničkim radovima Milana Aleksića su pisali i vodeći svetski i domaći mediji kao The Sunday Times, V. Britanija, Die Zeit, Frankfurter Allgemeine, Nemačka, Winnipeg Free Press, Kanada, Politika, Večernje novosti itd.

 

 

Loading...