НАГРАДА „ЛАЗАР ТРИФУНОВИЋ“ И ПРИЗНАЊЕ ДИУС ЗА 2020. образложење жирија

14.01.2021., 00:00
-

У четвртак 14. јануара 2021. године, две престижне стручне награде из области промишљања савремене визуелне и ликовне уметности у нашој земљи – НАГРАДА „ЛАЗАР ТРИФУНОВИЋ“ за 2020. која се додељује за ликовну критику и теоријско разматрање савремене визуелне уметности у штампаним и електронским медијима, и ПРИЗНАЊЕ ДИУС које се додељује за најбољу ауторску изложбу приређену у претходној години, које се, већ 26 година, традиционално предају лауреатима на свечаности у Културном центру Београда, овом приликом биће уручене у дигиталном формату због социјалних мера које су прописали Кризни штаб и Влада Републике Србије у условима пандемије вируса корона-19.

Добитнице НАГРАДЕ “ЛАЗАР ТРИФУНОВИЋ“ за 2020. годину су Софија Миленковић за научну студију под називом ”Странац у Паризу: критичка рецепција Саве Шумановића на париској уметничкој сцени од 1926. до 1928.” објављену у Зборнику Семинара за студије модерне уметности Филозофског факултета Универзитета у Београду и Гордана Станишић за стручне текстове ”О цртежима Лазара Возаревића” у монографији Лазар Возаревић у издању Фондације Вујичић колекције из Београда и ”Дамњан на искуствима Дамњана” у каталогу истоимене изложбе одржане у Народном музеју у Београду.
Жири у саставу: др Никола Дедић, професор Факултета Музичке уметности Универзитета у Београду, др Драгана Ковачић, саветница Народног музеја у Београду и Јамина Чубрило, професорка на Одељењу за историју уметности Филозофског факултета Универзитета у Београду разматрао је 11 текстова, студија и есеја, а одлуку да се награде наведени радови донета је једногласно.
У образложењу Жирија се наводи: “ Софија Миленковић је написала изузетно иновативну студију посвећену раду Саве Шумановића у Паризу двадесетих година 20. века. Користећи оригиналну методологију успела је да понуди интерпретацију Шумановићевог рада каква до сада није била разрађивана. Користила је и открила драгоцену архивску грађу на француском језику, недоступну у српским архивима, понудила је оригиналну синтезу историјско уметничког читања слике и институционалне теоријске анализе француског система уметности прве половине 20. века и тиме је реализовала ново разумевање Шумановићеве париске фазе. Софија Миленковић је увела и нову димензију у досадашње схватање српско–француских али и српско–европских културних односа које се деценијама није доводило у питање придружујући се и доприносећи напорима у савременој историјскоуметничкој науци да се разнолики аспекти ове сложене везе препознају и протумаче. „..Текстови Гордане Станишић представљају изузетни музеолошки и историографски допринос….“ Ауторка је реализовала не само свеобухватну и детаљну систематизацију досадашњих истраживања уметничког опуса Радомира Дамњановића Дамњана с једне и свеобухватну анализу цртежа Лазара Возаревића, с друге стране, већ је понудила и оригинално виђење њиховог рада за које верујемо да ће у будућности постати стандардно и општеприхваћено читање ових значајних стваралаца српске уметности друге половине 20. века. Текстови Гордане Станишић су узор функционалне примене презентног историчарско уметничког приступа…“

ПРИЗНАЊЕ ДИУС (Друштва историчара уметности Србије) за најбољу ауторску изложбу савремене ликовне уметности у протеклој години добиле су две изложбе: 30. Меморијал Надежде Петровић: „На југ, на југ! Идемо на југ!“ коју је реализовала Уметничка галерија „Надежда Петровић“ у Чачку и Рефлексије нашег времена: Аквизиције 1993-2019. коју је реализовао Музеј савремене уметности у Београду. Награда се равноправно додељује проф. др Сарити Вујковић, селекторки изложбе 30. Меморијала Надежде Петровић и ауторском тиму изложбе Рефлексије нашег времена који чине мр Мишела Блануша, др Рајка Бошковић, Светлана Митић, Жаклина Ратковић и Мирослав Карић. Жири Признања ДИУС-а чинили су историчари уметности и кустоси Маида Груден, Нела Тонковић и Саша Јањић. Одлука је донета једногласно.

Изложба 30. Меморијал Надежде Петровић: „На југ, на југ! Идемо на југ!“ одржана је од 3. октобра до 10. новембра на чак једанаест локација у Чачку, док је изложба „Рефлексије нашег времена“ отворена 27. јуна и у тренутку доношења одлуке о додели Награде ДИУС-а један њен део још увек траје, док је други превремено затворен.
У образложењу жирија се истиче да: „..Рефлексије нашег времена је изложба аквизиција Музеја савремене уметности којом ова институција после скоро 3 деценије враћа праксу представљања јавности ново откупљених радова који су ушли у колекције музеја. Добро осмишљеном поставком и избором радова ауторски тим ове изложбе нуди занимљиво, ново читање и разумевање уметничких токова и друштвених околности које су утицале, како на сам рад музеја, тако и на откупну политику…“
„… Правећи паралелу са Надеждиним уметничким радом, али и њеним активизмом на покретању Прве југословенске уметничке колоније и изложбе, кустоскиња је као окосницу свог концепта поставила дијалог 30 уметника и уметница различитих генерација са простора бивше Југославије и Бугарске. У контексту прославе Јубилеја ове манифестације изложба „На југ, на југ! Идемо на југ!“ је на слојевит начин осветила питање регионалности и могућности значењског мапирања трагова прошлости у садашњости, тако да се дијалог са прошлошћу на експериметалан начин кроз реконтекстуализацију већ постојећих и продукцију нових уметничких радова реализованим у разноврсним медијима актуализује и јасно повеже са савременим тренутком…“
НАГРАДА “ЛАЗАР ТРИФУНОВИЋ” се састоји из плакете са ликом професора Лазара Трифуновића, рад вајара Михајла Пауновића, новчаног износа и изложбе коју лаурет приређује у оквиру циклуса “Критичари су изабрали” у Ликовној галерији КЦБ. ПРИЗНАЊЕ ДИУС садржи диплому струковног Друштва и новчани износ. Обе награде од оснивања 1993. и 1994. године подржавају Министарство културе и информисања Републике Србије и Град Београд – Секретаријат за културу.

Више о oбразложењима и лауреатима прочитајте овде

Loading...