АЛЕКСАНДАР КЕЛИЋ представља ДРУГИ ПОГЛЕД: АЛЕКСАНДРА ЛЕКОВИЋ ● ЛАЗАР ЛЕКОВИЋ

11.03-15.04.2021, 12:00-20:00

Лазар Лековић, Дуња Јунг

АЛЕКСАНДАР КЕЛИЋ представља ДРУГИ ПОГЛЕД
АЛЕКСАНДРА ЛЕКОВИЋ ● ЛАЗАР ЛЕКОВИЋ
Галерија Артгет | 20. година, Трг републике 5/I
11. март – 15. април 2021.

У 20. јубиларној сезони фотографске Галерије Артгет, у којој уметнички директори и директорке Галерије у претходној деценији по једном селектованом изложбом ре-мапирају домаћу сцену, Александар Келић представља двоје уметника који у заједничком пројекту – Други поглед – портрету приступају с наизглед непомирљиво супротстављених позиција.

Други поглед

Поглед готово увек има одређено симболично значење. Оно открива и врло често се сматра знаком искрености, а искреност буди истинољубивост и етичност. Други поглед као тема се често среће у различитим уметностима – књижевности, музици, филму, а овом дијалошком изложбом и у медију фотографије.

Александра и Лазар заједничком пројекту – Други поглед – приступају са наизглед непомирљиво супротстављених позиција. Александрин приступ је документаристички. Њени портрети настају у просторијама Савеза за слепе и слабовиде у тренуцима када корисници уче и раде, али и током њиховог опуштања и дружења. Она их снима док обављају свој посао или уче да савлађују простор и обављају основне животне радње, превазилазећи своја ограничења. Захваљујући успостављеној комуникацији, портрети су искрени и непосредношћу актера скрећу пажњу на њихов положај и потребу за већим ангажовањем друштвене заједнице.

Лазар, са своје стране, портрет третира на потпуно другачији начин и у другом друштвеном контексту. Његови модели су визуелни уметници и фотографи, које снима аналогном техником у окружењу које они сами бирају а требало би да одрази њихов животни и/или ауторски став. Након снимања портрета он исту сцену снима без модела у кадру (бележи одсуство). Одштампане фотографије лепи једну преко друге, а затим горњу фотографију цепа и тиме открива део доње фотографије, те се сваки рад коначно реализује као аналогни колаж, тј. пре као „ fine art објекат“ него као фотографска слика. Специфичном интервенцијом на радовима (уклањањем дела портрета на којима се налазе очи, део носа и чела) посматрачу одузима „прву зону интересовања“ – очи портретисаног, али му додатно открива окружење у коме се портетисани налази, чиме га усмерава на друге елементе слике и друге начине доживљаја и сагледавања портрета.

Одсуство погледа портретисане особе је једна од везивних тачака Александриног и Лазаревог рада. То одсуство код посматрача у првом тренутку изазива нелагоду, зато што се уобичајена перцепција портрета, као и при реалном сусрету, заснива на покушају да до жељених информација допремо погледом у очи особе. Полазећи са два различита пола портретне фотографије, рад Александре и Лазара се у свом исходишту преплиће и у двогласу говори о портретисаним особама, њиховим личностима и животним позицијама, али истовремено покреће и вечита питања о томе јесмо ли и у којој мери свесни себе и света око нас. Колико је наше „ја“ детерминисано нашим окружењем, колико су наши избори заиста наши, колико увиђамо своју позицију и позицију наших ближњих и да ли смо спремни да је заиста видимо.

Александар Келић

 

Програм уз изложбу
Галерија Артгет
· Фотографска радионица ДРУГИ ПОГЛЕД – Комуникација у фотографији
Радионицу са младим фотографима води Александар Келић
Пријављивање учесника на позив који ће бити расписан 12. марта 2021.
Радионица ће се одвијати 27. марта, 3. и 10. април 2021, од 12:00 до 16:00

…..

Александра Лековић (1971) се активно бави фотографијом од 2009. и од тада је учествовала на више десетина домаћих и међународних изложби, на којима су њене фотографије биле награђиване, између осталог: Првом наградом  на III и IV међународном конкурсу жена фотографа Planet of Children у Украјини, 2012. и 2013; првим наградама на XIX салону Фото-минијатуре, Нови Београд и на Републичкој изложби фотографија у Београду 2016. за појединачну фотографију; Друга награда за серију фотографија на Републичкој изложби фотографија у Параћину 2017.
Њени радови су објављивани у иностраним публикацијама и фотографским часописима. Представљена је као аутор у америчком фотографском часопису Stark Magazine и у интернет издању часописа Dodho Magazine, а од 2014. године је своје радове представила на три самосталне изложбе фотографија и више групних изложби. Самосталне изложбе: Inner Space, Центар за културу Иваново, 2014; Between the Lines, Галерија Бартселона, Београд, 2015; Чекање, Галерија Радио-телевизије Србије.
У свом раду усмерена је на документарну и концептуалну фотографију.
Чланица је УЛУПУДС-а и Фото-савеза Србије.

Лазар Лековић (1968) се активно бави фотографијом и излаже од 2005. До сада је излагао на преко деведесет  изложби, а његове фотографије су награђиване више од двадест пута на домаћим и међународним фотографским конкурсима, од којих  су најзначајније: Прва награда на Републичкој изложби фотографија 2009. за појединачну фотографију; Прва награда на Републичкој изложби фотографија 2016. за серију фотографија; Прва награда за фотографију магазина Рефото 2018; Прва награда на Републичкој изложби фотографија 2019. године за појединачну фотографију.
Фотографије су му објављивање у домаћим и страним часописима, као што су Washington post, Рефото, Политика и др.
Самостално излагао: Ретро, Галерија  Еуроцентар, Београд, 2013; Only God Can Make a Tree, Галерија Дома културе „Студенстки град“, Нови Београд, 2015; Tourist – Digitlal Impressions, Галерија Бартселона, Београд, 2019.
Бави се претежно аналогном „fine art” фотографијом  и еxперименталним „хибридним“ поступцима.
Члан је УЛУПУДС-а и Фото-савеза Србије.

Александар Келић је активан и плодан фотограф и доцент на Факултету примењених уметности у Београду, Модул фотографија. Аутор је 20 самосталних изложби у земљи и иностранству, четири књиге фотографија али и тема истраживања других аутора, учесник на бројним домаћим и међународним изложбама, манифестацијама и смотрама, на којима је више пута награђиван највишим наградама.

Loading...