17. Filmski festival Slobodna zona / 7.11.2021. / 10.30

07.11.2021, 10:30

Kompas Slobodne zone

10.30 Prve 54 godine: skraćeni priručnik za vojnu okupaciju (dok)
Reditelj: Avi Mograbi
Zemlja: Izrael, Francuska, Finska i  Nemačka
Godina: 2021.
Trajanje: 110’
Jezik: hebrejski, engleski
Uloge: Zvi Barel, Shomo Gazit, Avi Mograbi
Produkcija: Les Films d’Ici, Arte France, 24images, Citizen Jane Prods., Avi Mograbi, ma.ja.de.

EU: ZONA PROMENA

SINOPSIS
Novi film velikog izraelskog dokumentariste Avija Mograbija svedočenje je izraelskih vojnika o okupaciji palestinskih teritorija na Zapadnoj obali i u Pojasu Gaze. Kritičari kažu da se kod režisera jedva može nazreti hladni bes zbog teme kojom se bavi. Neprimetan je zato što Mograbi, koji i režira i ima ulogu naratora, vešto dopušta istorijskim činjenicama i desetinama intervjua sa bivšim vojnicima da precizno rasvetle šta je poluvekovna okupacija Zapadne obale i Pojasa Gaze uradila obema stranama – i Palestinvima, i Izlraelcima. Naslov filma je ključ – Mograbi doslovno konstruiše ironični priručnik od istorijskih činjenica o tome kako okupirati tuđu teritoriju na više od pet decenija.

O REDITELJU
Avi Mograbi je rođen u Tel Avivu 1956. Godine. On je filmski reditelj čiji filmovi, koji se redovno bave sukobom između Izraela i Palestine, istražuju kako nasilje utiče na pojedinca. Često se i sam pojavljuje u svojim filmovima progovarajući iz pozicije reditelja, ali i zabrinutog građanina, pokušavajući da shvati ono o čemu svedoči. Studirao je umetnost i filozofiju a od 1989. Snimio je preko dvadeset filmova.
Filmografija: Između ograda (2016), Jednom kad sam ušao u vrt (2012), Z32 (2008), Avenge But one Of my Two Eyes (2005), Avgust (2002), Srećan rođendan, gospodine Mograbi (1999), Kako sam naučio da ne brinem i zaboleo Arika Šarona (1997), Rekonstrukcija (1994).

FESTIVALI I NAGRADE:
Visions du Réel 2021
Berlin International Film Festival 2021
CPH:DOX 2021
IDFA Forum 2020

13.30 Nada (dok.)
Rediteljka: Lyra Pozhegu
Zemlja: Kosovo*
Godina: 2021.
Trajanje: 9’
Jezik: albanski
Titl: srpski
Produkcija: DokuFest

THE FUTURE IS HERE

SINOPSIS:
Njeno ime je Shpresa,što na albanskom jeziku znači Nada. Shpresa nam nudi priču o nadi u sred rata, dok spasava oba svoja brata od zarobljeništva u neprijateljskim kampovima.

O REDITELJKI:
Lyra Pozhegu je rođena 2004. godine u Đakovici. Pohađala je osnovnu školu „Zekeria Redžha“ i srednju školu “Hajdar Dushi”.

Vreme (dok.)
Reditelj: Endri Maloku
Zemlja: Kosovo*
Godina: 2021.
Trajanje: 6’
Uloge: Sylë Shala (Baba Sylë), Dudie Shala (Nana Dini)
Jezik: albanski
Titl: srpski
Produkcija: DokuFest

FUTURE IS HERE

SINOPSIS:
Spasavanje ljudi od davljenja, život i istinska slika vremena koje uvek teče kao reka Drim, sagledano iz perspektive 96-ogodišnjeg čoveka.
O REDITELJU:
Ja sam Endri Maloku, sedamnaestogodišnjak, koji je nedavno završio srednju školu. Svojoj zaljubljenosti u fiziku i matematiku, sada pridružujem i strast za stvaranjem filmova, koja je započela mojim prvim filmom “Prenošenje” i ojačala uz film “Vreme”.

Oprati pre korišćenja (dok.)
Rediteljka: Lena Trifunović
Zemlja: Srbija
Godina: 2021.
Trajanje: 12’
Jezik: srpski
Titl: engleski
Produkcija: Slobodna zona Junior (Fond B92)

Sinopsis
Aljoša drži Štenaru u kojoj prodaje second hand i vintage odeću. Garderobu furaju umetnici, skejteri, muzičari, mladi ljudi slobodnog duha. old school moda, šareni šuškavci i čudni krojevi su izraz nove beogradske energije. Devojke i momke spaja ljubav prema modi koja je jeftina, ekološki održiva i buni se protiv klišea.

Izjava autorke
“Oprati pre korišćenja” je kolaž o subkulturi. Ona nastaje oko opredeljivanja za održivi, priuštivi, ali smeli modni pokret. Inspiracija za snimanje proizilazi iz činjenice da sam i ja sama deo ove subkulture na pomolu, ali i da sam iznova i iznova inspirisana načinom života ljudi koji me okružuju. Kamera iz ruke, u kombinaciji sa arhivskim snimcima i glasnom muzikom dočaravaju njihov energični duh, i život po sopstvenom nahođenju.

Severni grad (dok.)
Rediteljka: Teodora Jovanović
Zemlja: Srbija
Godina: 2021.
Trajanje: 16’40’’
Jezik: srpski
Titl: engleski
Produkcija: Slobodna zona Junior (Fond B92)

Sinopsis
Studenti glume iz Kosovske Mitrovice, zajedno sa Teodorom, okupili su se nakon završenih studija i podelili su svoje iskustvo o studiranju na Kosovu*. Od prijemnog ispita do kraja studija, zajedno su živeli, menjali stanove, čuvali jedni druge i pevali, svakog dana neku novu izmišljenu pesmu. Severni grad je obzervacijski dokumentarac. Kamera je statična ili u pokretu, u zavisnosti od dinamike pojedinih scena. Film prati razgovor studenata u stanu, Teodorino putovanje u Kosovsku Mitrovicu i prijemni ispit iz glume. Kroz koreografiju koja se prikazuje na kraju, Teodora pokretom ilustruje svoja osećanja o Kosovskoj Mitrovici, igrajući na Mostu Mira uz pesmu hodže i crkvenih zvona.

Izjava autorke
Moja motivacija je vrlo lična, jer sam deo grupe studenata iz Kosovske Mitrovice. Inspirisala me je naša radost i kreativnost koja nas je pratila tokom studiranja pored svih poteškoća sa kojima smo se susretali.

O autorki
Teodora Jovanović rođena je u Leskovcu 1996. godine. Diplomirala je osnovne studije glume na Fakultetu Umetnosti Prištinskog Univerziteta. Student je master studija audiovizuelnih umetnosti na istom fakultetu. Želja joj je da nastavi sa studijama filma u inostranstvu.

Šljlokica u slepom crevu (dok.)
Rediteljka: Irena Antin
Zemlja: Srbija
Godina: 2021
Jezik: srpski
Titl: engleski
Produkcija: Slobodna zona Junior (Fond B92)

Sinopsis
Kroz naraciju, autorka se seća prvog susreta sa scenom, koji je za nju bio nelagodan. Dok je slušamo, gledamo dolazak do njenog rodnog mesta, pustog sela. Ovog puta, susret nije nelagodan – kao sadašnja studentkinja režije, ona organizuje pozorišni dan u svom selu, u želji da drugoj deci (i maloj sebi) pruži neophodno obrazovanje i ohrabri ih. Nalaženjem svetlije prizme, film se zaokružuje i završava uviđanjem da je ono što je nekada bio izvor traume, sada inspiracija.

Izjava autorke
Za decu koja nemaju ideju o pozorištu, mislim da je svako upoznavanje sa njim značajno i predstavlja mogućnost. Pozorišna scena za decu u malim mestima ne postoji, te su ta deca prepuštena sebi. Ono što nam u detinjustvu pretoče kao (ne)moguće duboko se urezuje u naš um. Kao mala, bila sam okrugla i buckasta devojčica i mislila da me to ograničava – da me je neko ranije uputio u to da naše sposobnosti nemaju veze sa našim izgledom, bilo bi mi mnogo lakše suočavanje sa sobom i svojim željama. Učena ružnom uspomenom, volela bih da ohrabrim neku drugu decu danas da veruju u sebe uprkos strahu.Sprečivši da se to nekome desi u budućnosti, ispravila bih nepravdu iz prošlosti. ,,Najbolje vreme da se zasadi drvo je bilo pre dvadeset godina. Sledeće najbolje vreme je
danas.’’

O autorki
Irena Antin (2000, Lukićevo kod Zrenjanina). Primarno ju je zanimalo isključivo pozorište, ali joj se polje interesovanja proširilo na film. Volonter je na mnogobrojnim festivalima. Trenutno živi u Novom Sadu gde studira multimedijalnu režiju. Voli biciklom kroz Futošku i knjige sa kupinda.

Oktobar (dok.)
Režija: Vanja Čečen
Zemlja: Srbija
Godina: 2021.
Jezik: srpski
Titl: engleski
Produkcija: Slobodna zona Junior (Fond B92)

Sinopsis
Ilija i maca Sara u beogradskoj zadruzi Oktobar, antifašističkom lgbtq društvenom centru u suterenu jedne zgrade na Dorćolu, dočekuju ekipu koja dolazi na prvu žurku godine nakon višemesečne pauze u radu zbog panemije. Kroz kolekciju razgovora, ispovesti i prizora društvenog centra u sred leta, takozvane „suše“ posetilaca, otvara nam se prozor u svet ove (bukvalno) podžemne komune, prisan odnos autorke sa ekipom i samim mestom, kao i borbu za opstanak u sred pandemije.

Izjava autorke
Uletela sam u Oktobar pre više od godinu dana i već tad se zaljubila u lojalnu ekipu, a ta ljubav je samo rasla što sam više vremena provodila tamo i bolje upoznavala mnoge prijatelje koje sam stekla.
Međutim, ja sam u toku pandemije i lockdonjna izgubila kontakt sa svojom Oktobarskom porodicom. Nedostaju mi i osećam se kao da ih više ne poznajem toliko dobro kao nekada. Ovim projektom nastojim da se, pored upoznavanja publike sa svim divnim i čudnim likovima iz Oktobra, i ja ponovo zbižim sa njima kroz rad na filmu.

O autorki
Vanja Čečen, rođena u Beogradu 1998, završila je Petu beogradsku gimnaziju, trenutno studira Koncept i karakter dizajn na beogradskoj Politehnici. Ljubiteljka priča i vizuelnih umetnosti, šaptačica psima (i ponekoj mački) i voljni domaćin putnicima namernicima.

Glasovi sećanja (dok.)
Reditelji: Branka Pavlović, Nikola Polić
Zemlja: Nemačka
Godina: 2020.
Trajanje: 29’29’’
Jezik: nemački
Produkcija: OHNEGEPÄCK Filmproduktion Zoran Solomun & Lorenz Haarmann GbR

NAŠE RAZLIKE SU NAŠA SNAGA
Specijalna projekcija

SINOPSIS
Grupa mladih profesionalnih i amaterskih glumaca i muzičara učestvuje u pokušaju rekonstrukcije ženskog orkestra iz Aušvica, u pozorišnom projektu zasnovanom na originalnim zapisima preživelih logoraša Aušvica – Birkenau. Suočeni sa surovošću i beznađem kampa 75 godina kasnije, mladi na sceni i neki od poslednjih preživelih udružuju se u kinematografskom dijalogu između prošlosti i budućnosti.

O REDITELJIMA
Branka Pavlović
Montažerka i video umetnica. Studirala je Filmsku i televizijsku montažu na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu i MA Kunst im Kontext na Univerzitetu umetnosti u Berlinu. Radi kao montažerka, vizuelna umetnica i edukatorka umetnosti dokumentarnog filma, pozorišta i projekata kulturne memorije i (video) performansa. Trenutno radi kao predavač upotrebe filma i digitalne medije u Centru za digitalne sisteme na univerzitetu Freie u Berlinu. Od 2009. godine je ko-selektorka i umetnička direktorka festivala za ljudska prava Slobodna zona. Živi i radi u Berlinu i Beogradu.
Nikola Polić
Režiser i video umetnik. Završio je studije i magistrirao filmsku i televizijsku režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. U svojim delima istražuje manjinske i osetljive socijalne grupe, njihove vrline i mane. Njegovi filmovi The Invisibles, The Wall, On my own, Unique, Hooked On su prikazivani i nagrađivani na mnogim festivalima u Srbiji i šire. Trenutno radi kao slobodni filmski režiser, urednik i video umetnik i završava doktorske studije na Fakultetu dramskih umetnosti. Nikola živi i radi u Beogradu.

FESTIVALI I NAGRADE
Best Short documentary 2nd place, TAKT Film Fest Novi Sad 2021

16.00 Dovedite svoju brigadu (dok.) + MASTER KLAS
Rediteljka: Lucy Walker
Zemlja: SAD
Godina: 2021.
Trajanje: 127’
Jezik: engleski
Uloge: Trina Cunningham, Mike Davis, Don Hankins
Produkcija: Artemis Rising Foundation, Rooftop Films, Topic Studios

U FOKUSU: LUSI VOKER

SINOPSIS
Rediteljka Lusi Voker namerava da odgovori na pitanje koje čovečanstvo više ne može da zanemaruje: zašto su katastrofalni požari sve brojniji i ozbiljniji u svetu i da li je moguće učiniti bilo šta kako bi se smanjio broj žrtava i razaranje koje prouzrokuju? Film prikazuje sekvence požara i intervjue sa preživelima, vatrogascima i naučnicima.

O REDITELJKI
Lusi Voker je britanska filmska rediteljka, dobitnica Emi nagrade, dvaput nominovana za Oskara i čuvena je po režiranju izuzetno zanimljivih dokumentaraca s karakterom likova u centru pažnje, koji ispunjavaju očekivanja u emotivnom i narativnom smislu. U Lusine filmove ubrajaju se i igrani dokumentarci Priča o padu (The Crash Reel, 2013), Deponija (Waste Land, 2010), Odbrojavanje do nule (Countdown to Zero, 2010), Vid slepih (Blindsight, 2006), Đavolje igralište (Devil’s Playground, 2002) i kratki filmovi, pre svega Cunami i trešnjin cvet (The Tsunami and the Cherry Blossom, 2011) i Otvaranje lavljih usta (The Lion’s Mouth Opens, 2014) kao i televizijski program, uključujući i dvadeset epizoda Nikelodeonovog crtanog Bluovi tragovi (Blue’s Clues).

FESTIVALI I NAGRADE
Sundance Film Festival 2021

19.00 Mi nismo pokrenuli vatru (igr.)
Rediteljka: Senka Domanović
Zemlja: Srbija
Godina: 2021.
Trajanje: 18’23’’
Jezik: srpski
Produkcija: This and That Production

HORIZONTI BALKANA

SINOPSIS
Nakon slučajnog susreta stari poznanici ubrzo reše da vikend provedu zajedno. Prećutkujući prave razloge koji su ih naveli na takvu odluku prepuštaju se igri zavođenja i nadmudrivanja. Dok jedno drugom postepeno ulaze u lični prostor, otpornost i otpor se transformišu u tiho savezništvo.

O REDITELJKI
Senka Domanović je rođena 1982. Godine, u Beogradu, SFRJ. Diplomirala filmsku i TV režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu omnibus filmom Oktobar. Godinama radi kao nezavisni filmsi profesionalac na filmskim i televizijskim projektima različitog formata. Pored ovog iskustva njen umetnički razvoj i lično sazrevanje se kretalo u smeru angažovanog filma bilo da je u pitanju autorski ili namenski film. Sa svojim debitantskim dokumentarnim filmom Okupirani bioskop osvaja više nagrada, a film biva prikazan na mnogobrojnim lokalnim i internacionalnim festivalima. Trenutno živi i radi u Beogradu.

Čekaj me
Reditelj: Damir Markovina
Zemlja: Hrvatska
Godina: 2021.
Trajanje: 42’
Jezik: hrvatski
Produkcija: Akademija dramske umjetnosti u Zagrebu

HORIZONTI BALKANA

SINOPSIS
Film Čekaj me prati dinamiku odnosa i menjanja pozicije autoriteta u porodici koja iz osećaja dužnosti svojoj najstarijoj pripadnici želi da omogući dostojanstven kraj života, čak i kada ona to ne želi. Čekaj me je priča o odnosu majke i ćerke u poznom dobu njihovog života, permanentno razdvojenih fizičkom granicom nastalom usled ratova na Balkanu, i njihovom odnosu prema smrti koja se približava.
BIOGRAFIJA REDITELJA
Damir Markovina rođen je 1973. godine u Beogradu. Diplomirao je glumu na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu 2000. Član je ansambla Drame HNK Zagreb od 2002. godine. Od 2018. pohađa magistarske studije filmske i televizijske režije, smer dokumentarni film, takođe na ADU u Zagrebu. Sarađuje u kreiranju više TV serija i filmova kao glumac, organizator i scenarista. Njegov kratki dokumentarni film Šihta prikazan je u takmičarskom programu Sarajevo Film Festival 2019. u okviru studentskog filma. Čekaj me je njegov prvi srednjemetražni dokumentarni film.

FESTIVALI I NAGRADE
AJB DOC Main award, AJB DOC 2021 (Sarajevo)
Nagrada za režiju, 30. DANI HRVATSKOG FILMA (Zagreb)

21.00 Povratak u Rems (igr.)
Reditelj: Žan-Gabriel Periot
Zemlja: Francuska
Godina: 2021.
Trajanje: 83’
Jezik: francuski
Uloge: Adèle Haenel (voice)
Produkcija: Les Films de Pierre, Arte France, INA

EU: ZONA PROMENA

SINOPSIS
Povratak u Rems je film baziran na istoimenoj kultnoj knjizi Didijea Eribona. Priča intimnu i političku priču o francuskoj radničkoj klasi od početka 50-ih godina prošlog veka do danas. Kičma napretka Francuske bila su upravo leđa radnika: deca radnika 50-ih godina prošlog veka vrlo brzo su iz škola bila gurana ka radnim mestima, dok su buržoaska deca lako nastavljala svoje školovanje. Posebno je teško bilo ženama iz radničke klase koje su uz sve klasne nejednakosti morale da trpe i šovinistički mentalitet celog društva.
U jednom trenutku, oslonac i nosilac promena je bila Komunistička partija. Ipak, i ovaj osećaj pripadanja nije dugo trajao – nestaće pred kraj 20. Veka kada je Komunistička partija Francuske počela da se drži antimigrantske retorike i time doprinela jačanju desnice.

O REDITELJU
Rođen u Francuskoj 1974. Godine, Žan-Gabriel Periot je snimio nekoliko kratkih filmova na granici dokumentarnog, eksperimentalnog i igranog filma. Razvio je sopstveni stil filmske montaže koji istražuje nasilje i istoriju koristeći filmske i fotografske arhive. Njegovi filmovi Dies Irae, Čak i da je bila kriminalac, Nijuman no borei (200. 000 fantoma) i Đavo dobili su nagrade na nekoliko festivala širom sveta. Njegov prvi dugometražni film, Nemačka omladina, otvorio je program Panorama na Berlinalu 2015. Pre nego što je prikazan u nemačkim, francuskim i švajcarskim bioskopima i dobio više nagrada.
Summer Lights, njegov prvi igrani dugometražni film premijerno je prikazan na festivalu u San Sebastijanu, a u Fransukoj u leto 2017. Godine. Naš poraz predstavljen je na Forumu u okviru Berlinala 2019. i Povratak u Rems, prema knjizi Didiera Eribona, uz naracije Adele Haenel, izabarn je za Nedelju režisera na filmskom festivalu u Kanu 2021. Godine.

FESTIVALI I NAGRADE
Cannes Film Festival 2021
Guanajuato International Film Festival 2021
San Sebastián International Film Festival 2021

Loading...