Svečana dodela Nagrade LAZAR TRIFUNOVIĆ i Priznanja DIUS za 2021. godinu

14.01.2022., 12:00

Svečana dodela Nagrade LAZAR TRIFUNOVIĆ i
Priznanja DIUS za 2021. godinu
PETAK 14. JANUAR U 12:00
Galerija Artget, Trg Republike 5/1

U petak 14. januara 2022. godine s početkom u 12:00  dodeliće se dve prestižne stručne nagrade iz oblasti promišljanja savremene vizuelne i likovne umetnosti u našoj zemlji. NAGRADA „LAZAR TRIFUNOVIĆ“ za 2021. koja se dodeljuje za likovnu kritiku i teorijsko razmatranje savremene vizuelne umetnosti u štampanim i elektronskim medijima, i PRIZNANJE DIUS koje se dodeljuje za najbolju autorsku izložbu priređenu u prethodnoj godini, tradicionalno se uručuju laureatima na svečanosti u Kulturnom centru Beograda.

Dobitnica NAGRADE “LAZAR TRIFUNOVIĆ“ za 2021. godinu je Slađana Petrović Varagić, dok je dobitnica PRIZNANJA DIUS Sonja Jankov.

Žiri u sastavu: Ana Ereš, Stevan Vuković i Darka Radosavljević Vasiljević (dobitnici Nagrade „Lazar Trifunović za 2017, 1998. i 2004. godinu) je razmatrao predloge dospele na konkurs za nagradu za 2021. godinu, kao i mnoge druge javno dostupne doprinose kritičkom mišljenju o modernoj i savremenoj umetnosti koji su realizovani i objavljeni tokom godine. Fokusirajući se na poziciju, stanje i mogućnosti osavremenjivanja likovne kritike danas, žiri je većinom glasova doneo odluku da Nagradu „Lazar Trifunović“ dodeli Slađani Petrović Varagić, istoričarki umetnosti, kustoskinji i istraživačici u polju savremene vizuelne umetnosti, za autorski osmišljen i kritički intoniran video serijal posvećen 58. Oktobarskom salonu, koji je objavljen u četiri segmenta između 31. avgusta i 2. novembra 2021, a realizovan je u okviru šireg projekta „Kritika na delu“, javno dostupnog na internetu, na stranici: https://www.youtube.com/playlist?list=PLTjmwEw66acXw-tYvmNUOKLRjRt1_fC8U 

Slađana Petrović Varagić je, kroz ovaj kompleksan projekat u kome u isto vreme nastupa u ulozi inicijatorke, organizatorke, realizatorke i stručne konsultantkinje, a koji uspeva da sprovede u delo bez ikakve stabilne instituncionalne podrške, sa skromnim i neizvesnim sredstvima, uz podršku najznačajnijeg portala za kulturu, http://www.seecult.org/, uspela da povrati legimitet likovne kritike kao instance koja omogućava diferencijalno pozicioniranje umetničkog rada, u odnosu na neposredni kontekst njegovog izlaganja, te i druge radove i umetničke prakse, kao i  istoriju i teoriju umetnosti. Ovaj novi format analitičkog praćenja svih značajnih izložbi u polju savremene likovne umentnosti u Srbiji i njihovog kritičkog tumačenja uz pomoć većeg broja veoma precizno odabranih stručnjaka iz zemlje i regiona, u velikoj meri doprinosi povećanju stepena značaja likovne kritike danas. Tokom protekle godine se posebno izdvojio serijal posvećen 58. Oktobarskom salonu koji je veoma brzo pokrenuo niz pitanja i preispitivanja razloga organizovanja, strukture i načina realizovana najveće manifestacije savremene vizuelne umetnosti u Srbiji.

U najužem izboru za ovogodišnju Nagradu „Lazar Trifunović“ našli su se i sledeći tekstovi:
•             Jovan Čekić, „Horizont mnoštva“, uvodni tekst u katalogu samostalne izložbe Marije Dragojlović „La divina proportione“,  Likovna galerija KCB. 9. septembar–10. oktobar 2021;
•             Unu Popović, „O fotografskoj praksi Goranke Matić kao iskustvu unutar gužve“, uvodni tekst u katalogu samostalne izložbe Goranke Matić „Iskustvo u gužvi“, MSUB, 24.mart–24.maj 2021;
•             Miroslav Karić, „Posle vas“, tekst u katalogu istoimene izložbe Ivane Ivković, Salon MSUB 17.9–20.10.2021
•             Mirjana Boba Stojadinović, „Otuđeni spektakl“, objavljen u dodatku Danasa „Beton“, 20. jula 2021.

Žiri za dodelu Priznanja DIUS koji je radio u sastavu istoričara umetnosti i kustosa Maide Gruden, Saše Janjića i Nele Tonković, doneo je odluku da dobitnica Priznanja za najbolju autorsku izložbu u 2021. godini bude Sonja Jankov, za  izložbu (De)konstrukcije prostora: Arhitektura drugim sredstvima, održane u Kulturnom centru Pančeva, u periodu od 2. decembra 2020. do 2. januara 2021. godine. Kako žiri navodi u obrazloženju:
„Sonja Jankov je izložbom (De)konstrukcije prostora: Arhitektura drugim sredstvima okupila likovne umetnike, arhitekte i dizajnere različitih generacija koji u svojim radovima tematizuju, dokumentuju, stvaraju i oblikovno (re)definišu funkcionalne, psihološke i kulturološko-istorijske aspekte arhitektonskog prostora. Kroz koncept izložbe, temeljno elaboriran u tekstu kataloga, kustoskinja je interdisciplinarno pristupila pojmu arhitekture i u galerijskom prostoru formirala višeznačnu izložbenu postavku umetničkih radova izvedenih u mediju crteža, filma, instalacije, objekta-prototipa, foto-montaže, foto-instalacije, metodološko-istraživačke koncepcije koji re/de-konstruišu motiv i simboliku arhitekture iz različitih autorskih perspektiva. Polazeći od postmodernih teorijskih uvida američkog teoretičara Frederika Džejmsona o arhitekturi, čija razmatranja prirode poznog kapitalizma postaju sve aktuelnija u savremenom dobu, Sonja Jankov oživljava polje u kome savremeni umetnici sagledavaju arhitekturu i prostor kao dinamičan proces a ne kao statično okruženje, kao lični i istorijski narativ koji se može nanovo sagledati, institucionalni prostor koji je nužno kritički revalorizovati. Izložbu prati odlično produciran katalog koji osim autorskog teksta, vizuelno dokumentuje izložene radove kao i elaboracije predstavljenih radova od strane samih umetnika/ca.

Sonja Jankov deluje iz pozicije nezavisne kustoskinje, kao saradnica brojnih institucija u zemlji i regionu, uspevajući da u prethodnih deset godina uspešno realizuje niz zapaženih projekata. Razvijajući svoj kustoski pristup i gradeći iskustvo temeljno i posvećeno, dobitnica ovogodišnjeg priznanja DIUS-a za najbolju autorsku izložbu savremene likovne umetnosti uspeva da temu arhitekture i prostora, postavi u fokus aktuelnih dešavanja, savremenih urbanih transformacija, pozicije čoveka i mogućnosti konsolidacije društva koje je zahvaćeno kontigentnim fluksom istorijskih događaja.“

Sonja Jankov (1985) je nezavisni kustos, trenutno doktorand Teorije umetnosti i medija na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Volontirala je i radila u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine (2012-2015) i spoljni je saradnik brojnih institucija i nezavisne scene u regionu. Kao rezident je boravila u Poljskoj, Rumuniji, Austriji i Hrvatskoj, a provela je i godinu dana usavršavajući se na Centru za kritičku teoriju u Pragu (2008/2009). Realizovala je i devet samostalnih umetničkih izložbi u Bukureštu, Zagrebu, Novom Sadu, Užicu i Beogradu. Kao kustos je realizovala izložbe u MMSU – Rijeka, Galeriji Kazamat – Osijek, Pogonu Jedinstvo – Zagreb, Kulturnom centru Beograda, Galeriji savremene umetnosti – Pančevo, Galeriji Remont – Beograd. Autor je nekoliko naučnih radova, među kojima su “ Full-Scale Architectural Models in Post-Yugoslav Art Practices” (Interkulturalnost 16, 2018), “Re-Thinking Architectural Modernism in Contemporary Art: Jasmina Cibic, Dušica Dražić and Katarina Burin” (AM Journal of Art and Media Studies 16, 2018), “Architectural Scale Models within Contemporary Art Practices in Post-Socialist Europe” (Život umjetnosti: časopis o modernoj i suvremenoj umjetnosti i arhitekturi 102, 2018), „Pionirski gradovi u post-jugoslovenskom kontekstu” (Arhitektura i urbanizam 44, 2017). Živi u Novom Sadu.

NAGRADA „LAZAR TRIFUNOVIĆ” se sastoji iz plakete sa likom profesora Lazara Trifunovića, rad vajara Mihajla Paunovića, novčanog iznosa i izložbe koju lauret priređuje u okviru ciklusa „Kritičari su izabrali” u Likovnoj galeriji KCB. PRIZNANJE DIUS sadrži diplomu strukovnog Društva i novčani iznos. Obe nagrade od osnivanja 1993. i 1994. godine podržavaju Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije i Grad Beograd – Sekretarijat za kulturu.

 

Loading...