K. Kafka, sada ▪︎ Filmski program ▪︎ 11.05.2024.

11.05.2024., 18:00

SUBOTA, 11. MAJ

18.00
AMERIKA / AMERIKA
Češka, 1994, 90’

Režija: Vladimir Mihalek

Uloge: Martin Dejdar, Jirži Labus, Jirži Šmicer, Vaclav Marhoul, Libuše Tomanova, Tomaš Vorel, Petr Vacek, Jan Šmid, Milan Riehs, Pavel Novi, Pavel Landovski

Češki film režisera Vladimira Mihaleka iz 1994. godine prvi je film u češkoj produkciji snimljen po motivima Franca Kafke. Tamne boje i sveprisutno sivilo uvode gledaoca u sumornu atmosferu apstraktne ideje o boljem životu, koja se na kraju ispostavlja kao neopravdana. Energični protagonista sa idejom o boljem životu dolazi u posetu stricu, kako bi krenuo njegovim stopama i sam postao uspešan. Odgovorno radi svoj posao, ali ne ispunjava stričeva očekivanja i mora da napusti njegov dom. Nakon toga prisiljen je da se snalazi među ljudima koji mu daju uvid u surovu realnost života na margini.

Film Amerika baziran je na romanu Franca Kafke, koji je prvi put objavljen 1927. godine. Ekranizaciji je prethodila istoimena drama (1989) čuvenog pozorišta Ipsilon iz Praga, u kojoj je glavnu ulogu takođe tumačio briljantni Martin Dejdar.

 

20.00
Predavanje o Hanekeovoj filmskoj adaptaciji Kafkinog Zamka

Dok je Žan-Lik Godar film smatrao za „istinu dvadeset četiri puta u sekundi”, za Hanekea to je „laž dvadeset četiri puta u sekundi u službi istine”. U svojoj adaptaciji Kafkinog „proznog fragmenta” u televizijski film, koji počinje na dekontesktualizovan način i završava se bez zaokruženja, Haneke je striktno sledio Kafku. On je izvršio remedijaciju Kafkinog teksta razvijajući princip fragmentarne naracije u okviru koje je opšta perspektiva zamenjenja opštom atmosferom.

O Hanekeovom Zamku govore Tijana Savatić i Stevan Vuković

 

21.00
ZAMAK / THE CASTLE
Austrija/Nemačka, 1997, 123’

Režija: Mihael Haneke

Uloge: Ulrih Mie, Suzane Lotar, Andre Ajzerman, Norbert Švjentek, Inga Buš, Feliks Ajtner, Frank Giring

Pokušaj geodeta K. da uđe u zamak propada, kao i pokušaj da se nastani u seoskoj zajednici koja pripada zamku. Što se K. više trudi, sve se više udaljava od svog cilja. Birokratija zamka svojom neprobojnošću i samovoljom onemogućava svako rasvetljavanje njegove društvene i egzistencijalne situacije. K. na kraju ostaje ono što je bio na dan dolaska: jedan – u najboljem slučaju – tolerisani stranac.

Loading...