25. међународни фестивал „Дани оргуља – Dies organorum“: ДУО МАРИ-АНДРЕ ЈОРГЕР и ВЕНСАН ДИБУА

Венсан Дибуа је jедан од три титуларна оргуљаша Катедрале Нотр Дам у Паризу и један од најбољих концертних оргуљаша данашњице. Дипломирао је у класи Оливијеа Латрија на Националном конзерваторијуму у Паризу (CNSMDP). Пред београдском публиком наступио је као солиста 2019. године, а овога пута ће се представити у дуу са хармоникашицом Мари-Андре Јоргер једном од најсјајнијих музичара своје генерације која се школовала на престижним универзитетима у Фрајбургу и Базелу и годинама широм света промовише свој инструмент – класичну хармонику. Њихов програм чине игре француских композитора и париског ученика, Астора Пјацоле и испитује сличности и разлике звука хармонике и оргуља.
Програм:
Клод Дебиси (1862–1918)
Малa свитa (избор)
II Cortège
IV Ballet
Габријел Форе (1845–1924)
Свита Доли, оп. 56 (избор)
I Berceuse
II Mi-a-ou
IV Kitty-valse
VI Le Pas Espagnol
Aстор Пјацола (1921–1992)
Adiós Nonino
Invierno porteño
Decarísimo
Франсис Пуленк (1899–1963)
L’embarquement pour Cythère, FP 150
Патрис Каратини (1946)
La valse des crayons
Ришар Гaлијано (1950)
Tango pour Claude
Aстор Пјацола
La muerte del ángel
Биографије:
Мари-Андре Јоргер, једна од најсјајнијих музичара своје генерације, годинама наступа широм света и активно промовише свој инструмент, класичну хармонику, коме је посвећена од раног доба. Посебно се истичу њени наступи на фестивалима Zelt-Musik-Festival у Фрајбургу, Musique en scène у Лиону, Festival Messiaen au Pays de la Meije (у подножју планине Ла Меж), Међународни музички фестивал у Колмару, Folia у Монтреалу, фестивали Musica и Arsmondo у Стразбуру, ManiFeste у Паризу, Les Musicales de Normandie у Руану, Међународни фестивал хармонике у Вилњусу, Wien Modern у Бечу, Међународни музички фестивал у Сару, Accordionf[est] у Талину, Фестивал Piano en Valois у Ангулему, као и са симфонијским оркестрима Фрајбурга, Стразбура, Нансија и са Руским националним симфонијским оркестром.
Такође је наступала у престижним салама као што су берлински Концертхаус и Берлинска филхармонија, циришки Тонхале, бечки Концертхаус, Лионска опера, Стара опера у Франкфурту, Национални театар у Букурешту и Париска филхармонија, под диригентском палицом познатих диригената као што су Марко Летоња, Владимир Спиваков, Петер Рундел и уз солисте као што су Арман Анстер, Марк Копе, Франсоаз Кублер, Даишин Кашимото и Пјер Строш.
Њен први соло албум Bach en Miroir снимљен 2021. године, који је објавила издавачка кућа Klarthe и који је једногласно признат од стране критичара у Француској и иностранству (‘омиљени албум’ Le Monde 2021, France Musique, Mediapart, Pizzicato, Classic News, France Inter, RАI3…), даје нови подстицај класичној хармоници захваљујући оригиналности одабраног програма, поезији и машти утканој у његову интерпретацију и топлини звучних боја коју пружа.
Посвећена је камерном музицирању. Основала је ансамбл Les musiciens de Strasbourg (гудачки квинтет и хармоника), чији је уметнички директор, наступа широм света са Венсаном Дибуа, титуларним оргуљашем великих оргуља Нотр Дама у Паризу, чланица је Philharmonie de Poche, ансамбла Linea и редовно наступа са стразбуршким ансамблом Accroche Note.
Окренута савременом стваралаштву, Мари-Андре Јоргер је премијерно извела бројна дела, укључујући прво дело за хармонику соло Тјерија Ескеаша у Берлинској филхармонији, први концерт за хармонику и оркестар Анетe Шлунц, као и дела композитора као што су Бернар Кавана, Данијел Д’Адамо, Бит Фурер, Мартин Маталон, Мисато Мочизуки и Алберто Посадас. Дипломирала је са највишим почастима на Високој школи за музику у Фрајбургу у класи Теодора Анцелотија и Базелу, где је стекла специјализовани мастер из савремене музике. Преноси своју страст на млађе генерације кроз мајсторске курсеве које одржава на најпрестижнијим европским високим музичким институцијама. Један је од оснивача Mеђународне летње академије Агора у Аделбодену (Швајцарска), предаје на Haute école des arts du Rhin (HEAR) у Стразбуру и на Конзерваторијуму у Стразбуру, где је 2014. године основала класу хармоникe.
Венсан Дибуа је титуларни оргуљаш Катедрале Нотр Дам у Паризу и професор оргуљске интерпретације и импровизације на Високој школи за музику у Сарбрикену (Немачка). Дибуа је један од најбољих концертних оргуљаша данашњице.
Дипломирао је на Националном конзерваторијуму у Паризу (Conservatoire National Supérieur de Musique) у Паризу на ком је освојио прве награде из области оргуља (класа Оливијеа Латрија), хармоније, контрапункта, фуге и композиције 20. века. На светску сцену је закорачио освојивши награде на два значајна оргуљска такмичења, и то Златна медаља (Recital Gold Medal) на Међународном оргуљашком такмичењу у Калгарију и Гран-при на Међународном оргуљашком такмичењу у Тулузу.
У јануару 2016. године, након свеобухватне аудиције и такмичења за слободно место, Дибуа је именован за најновијег, од три титуларна оргуљаша Катедрале Нотр Дам у Паризу. Ту је у служби, заједно са Оливијеом Латријем и Филипом Лефевром. Пре овога, Дибуа је служио као титуларни оргуљаш у Катедрали у Соасону (2001-2014) и Катедрали Сен Брије (1996-2001).
Дибуа је наступао у значајним концертним салама широм Европе, Северне Америке, Азије и Пацифика, укључујући наступе на бројним међународним музичким фестивалима. Такође је наступао као гостујући солиста са многим оркестрима и ансамблима, укључујући Оркестар Филаделфије, Филхармонију Лос Анђелеса, Симфонијски оркестар Даласа, Филхармонијски оркестар Радио Француске, Национални оркестар Француске, филхармонијски оркестри Хонгконга и Гран Канарије, Оркестар Пикардије, и национални оркестри Лорене и Бретање.
Године 2017. био је истакнути извођач на педагошкој конференцији Америчког удружења оргуљаша одржаној на Универзитету у Канзасу, а 2018. године био је истакнути извођач на националној конвенцији Америчког удружења оргуљаша у Канзас Ситију (Мисури).
Објавио је више соло снимак, укључујући компакт-диск са музиком за оргуље Франца Листа за издавачку кућу Vox Coelistis, компакт-диск снимљен у цркви Сен Сулпис у Паризу за издавачку кућу JAV и компакт-диск комплетне Треће симфоније Луја Вјерна и Прелудијума и фуге, оп. 7 Марсела Дипреа изведених у Цркви Сент Етјен у Кану за издавачку кућу Tempéraments Француског радија. Његова извођења су емтиована на Француском радију, O.R.F. (Беч), CBC радио Канада, Аустралијском радију, као и на радио програму Pipedreams станице American Public Media.
Пре него што се придружио факултету на Високој школи за музику у Сарбрикену, Дибуа је био директор Националног музичког конзерваторијума у Стразбуру (2012–2022), и предавао је оргуље на Високој школи за музику у Фрајбургу (2018–2022). Одржао је мајсторске курсеве у престижним школама, као што су Универзитет Јејл, Eastman School of Music, Музички институт Кертис, Оберлин колеџ, Универзитет Сент Пол, Универзитет Бајлор, Универзитет Емори и Универзитет у Мичигену, где је био стални гостујући уметник (2014–2016).
Аутор фотографије: Klara Beck