9 SAMOSTALNIH IZLOŽBI

Umetnici: Mladen Bundalo, Milica Crnobrnja Vukadinović, Goran Despotovski, Nina Ivanović, Ana Mušćet, Filip Rađenović, Luka Trajković
Koncept: Vladimir Bjeličić, Zorana Đaković Minniti, Senka Ristivojević
Vizuelni identitet: Bojana Aleksijević
U četvrtak, 2. oktobra, u tri galerije Kulturnog centra Beograda otvara se sedam izložbi u okviru združenog projekta 9 SAMOSTALNIH IZLOŽBI. U Likovnoj galeriji izlažu umetnice Nina Ivanović i Milica Crnobrnja Vukadinović, kao i umetnik Goran Despotovski. U galeriji Podroom svoje projekte predstaviće umetnica Ana Mušćet i umetnik Mladen Bundalo, dok u galeriji Artget samostalne izložbe predstavljaju Filip Rađenović i Luka Trajković, u selekciji ovogodišnjeg umetničkog direktora Aleksandra Kujučeva.
Nakon što su budžetska programska sredstva za realizaciju unapred planiranih programa umanjena polovinom tekuće godine, kustoski tim KCB-a je odlučio da, umesto povlačenja i odustajanja, uz podršku umetnika koji učestvuju, ponudi hibridni oblik. Projekti umetnica i umetnika mišljeni su, po planu izlaganja, za drugu polovinu 2025. godine, u okvirima izlagačkih praksi koje se neguju u Kulturnom centru Beograda. Ideja da samostalne izložbe umetnica i umetnika programom, predviđene u pojedinačnim terminima, održe u jednom izlagačkom terminu, svoje uporište ima najpre u sve manjoj uslovnosti i neizvesnosti rada u kulturi. Naziv je takođe i spekulativnog tipa, jer pored sedam samostalnih izložbi koje će biti realizovane, u ovoj neobičnoj formi ukazuje i na dve koje se neće realizovati zbog prethodnog otkazivanja.
Nekoliko meseci od početka studentskih protesta u Srbiji, Kulturni centar Beograda postao je poprište novih izazova na kulturnoj sceni usled zauzimanja Dvorane Kulturnog centra, što je instituciju dovelo u stanje produbljene krize i otvorilo nove prostore za promišljanje i preispitivanje. U pokušaju da zadrži otvorenost i nastavi da pruža podršku savremenim stvaraocima, koje ova ustanova neguje, ali i u nastojanju da podstakne razgovore o tome kome pripada kultura i za koga se ona proizvodi u okolnostima turbulentnih društveno-političkih zbivanja, Kulturni centar Beograda istupa u javni prostor sa združenim izložbenim formatom 9 SAMOSTALNIH IZLOŽBI.
Odstupanjem od uobičajene prakse, koja će pratiti poslednju izložbu u izlagačkoj sezoni KCB-a, izražavamo zabrinutost kada je reč o mogućnostima planiranja i neslaganje sa sve manjom finansijskom podrškom savremenom stvaralaštvu, zbog koje će i projekti umetnica i umetnika biti predstavljeni u manjem obimu od planiranog.
——————————————–
📍 Likovna galerija
Nina Ivanović: Topčiderka
Goran Despotovski: ASC/DESC
Milica Crnobrnja Vukadinović: Mikro teritorije
📍Podroom galerija
Mladen Bundalo: Domus vulgaris
Ana Mušćet: Korpus: Passion Fruit. Albedo
📍Artget galerija
Filip Rađenović: Naboj
Luka Trajković
——————————————–
Nina Ivanović izložbom Topčiderka nastavlja svoj interes za reke i njihove sudbine i to posebno za jednu koja izvire i uvire na teritoriji grada Beograda. Topčiderska reka ili Topčiderka, svoju sudbinu najzagađenije reke sa koncentracijom nikla iznad granica zagađenosti nosi već decenijama. Na suptilan način, autorka nagoveštava opasnosti koje prouzrokuje čovek nesavesnim činjenjem, a zatim i nečinjenjem da se sanira naneta šteta.
Izložbom Mikro teritorije umetnica Milica Crnobrnja Vukadinović aludira na one male sasvim lične prostore u kojima je pojedinac samo svoj, gde se odriče svih životnih uloga i postoji u svom najčistijem obliku. To su prostori osame, svet samo za sebe. Autorka vodi posetioca kroz ličnu pročišćenu priču, istoriju njenih osvojenih mikro teritorija u okviru zajedničkih životnih prostora.
Goran Despotovski svojom samostalnom izložbom Uzlazni/silazni (ASC/DESC) postavlja pitanja sistema koji je nekada postojao, kao i novog poretka danas koji negira nekada uspostavljene vrednosti. Instalacija od figura deprsonalizovanih lutaka predstavlja čoveka u svojoj ogoljenoj egzistenciji koja mu izmiče u svetu bez vrednosti. To su oni ljudi bez lica, kojima život prolazi u uverenju da nemaju uticaja na sopstveni život. Neutralni, nemoćni, neautentični, neživi.
Samostalna izložba Mladena Bundala Domus vulgaris prikazuje izbor najnovijih radova, koji su nastajali tokom višegodišnjeg istraživčkog projekta na temu doma. Ova tema se tretira kao živo biće koje ima svoju istoriju i prolazi kroz izazove, neizvesnosti i nestabilnosti u savremenom društvu. Postavka nas upoznaje sa autorovim promišljanjima na temelju sopstvenog iskustva i rada u inostranstvu, i šire u okvirima čovekovog poimanja sveta, indentiteta, kulture i pripadnosti.
Ana Mušćet kroz izložbu Korpus: Passion Fruit. Albedo i dva formalno veoma svedena i pročišćena rada, govori o vlastitom nasleđu u okvirima društvene traume. Oba rada nastala su na osnovu dugogodišnjeg istraživanja umetnice o nasilno odvedenim osobama tokom rata 90-tih, s posebnim osvrtom na područje Vukovarsko-sremske županije. Kratki video Passion Fruit, propituje unutrašnje kapacitete da se bavimo traumama i razumevanjem nepoznatog. Albedo privremena je site-specific instalacija u dnu galerije koja nas direktnije suočava sa prazninom stvarajući osećaj nelagode problematizujući istovremeno i ulogu Sunca po principu sveprisutne podsvesti živog sveta.
Filip Rađenović svojom izložbom Naboj adresira nasilje nad telima koja se u našem društvu doživljavaju kao drugačija, nepoželjna i preteća. Serija fotografija na kojima autor predstvalja dreg karaktere sa vidnim znacima nasilja i zlostavljanja, daje lik i osobnost tim telima, iznosi na površinu ožiljke koje osobe LGBT+ orijentacije sakupljaju tokom života u društvima koja počivaju na strahu i mržnji.
Samostalna izložba Luke Trajković donosi seriju fotografija koje deluju kao snimci sa filmskih setova. Ove pažljivo osmišljene, dramaturški kreirane sekvence neispričanih priča prenose autorov pogled filmskog snimatelja u medij statične fotografije. Svaka sekvenca krije storiju o određenom događaju, akterki ili akteru fotografije, prenoseći tanane, gotovo neuhvatljive momente u jednom zamrznutom kadru.
——————————————–
Kulturni centar Beograda se zahvaljuje svim umetnicama, umetnicima, istoričarima umetnosti, kolegama i saradnici/ama koji učestvuju u zajedničkim nastojanjima da ovaj združeni program, koji zalazi u lične, socijalne i političke teritorije, doprinese boljem razumevanju naše svakodnevice.