13. Međunarodni festival „Čembalo, živa umetnost“ – „U znaku plekturma“

09.11.2016, 20:00.
blank-image

Gitarista Srđan Tošić i čembalista Milan Popović, profesori FMU u Beogradu, oformili su duo kako bi istraživali spoj dva srodna, a opet daleka instrumetna. Koncert podržali FMU i Cebef.
Večerašnji resital istražuje mogućnosti dua čembala i gitare na sve načine, kroz različite muzičke epohe: kroz zvučno remodeliranje baroknih predložaka (Kuprenovi komadi pisani za dva instrumenta), dijalog čembala i gitare u delu neobaroka (Rodrigova Fantazija za džentlmena), transkripcije predklasičnih hitova (Bokerinijev Fandango) i muziku originalno komponovanu za čembalo i gitaru (Sonata Manuela Ponsea).

Program:
Fransoa Kupren
Komadi za klavsen (transcriptions en trio)
La Juillet
Musete de Choisi&Musete de Taverni
La Letiville

Karl Marija fon Veber
Divertimento u Ce-duru za gitaru i čembalo, op. 38
Andante – Con grazia
Andante con Variazioni (4)
Polacca – Grazioso

Manuel Ponse
Sonata za čembalo i gitaru
Allegro Moderato        
Andantino    
Allegro Non troppo e piacevole

Hoakin Rodrigo
iz Fantazije za džentlmena
II Españoleta y fanfarria de la caballería de Nápoles
III Danza de las hachas

Luiđi Bokerini
Introdukcija i fandango za gitaru i čembalo

Koncert se izvodi na čembalu: Neupert, Modell Bach

Instrument ovog tipa konstruisan je u prvoj polovini 20. veka sa ciljem spajanja barokne tradicije i modernih konstrukcijskih dostignuća u gradnji čembala. Najveća razlika i novina u odnosu na barokna čembala, ogleda se u postojanju sistema pedala pomoću kojih su moguće brze promene i raznovrsne kombinacije registara (različitih tonskih boja), potrebne za izvođenje savremene muzike. Tokom najvećeg dela 20. veka, ovakav tip instrumenta predstavljao je okosnicu u izvođenju barokne i moderne muzike za čembalo.

Biografije:
Srđan Tošić (Beograd, 1961) je istaknuti srpskih gitarista. Na koncertnom podijumu je od 1985. godine. Održao je veliki broj koncerata, kako solističkih tako i sa orkestrima, izvodeći veliki broj dela, počev od epohe renesanse pa do kapitalnih dela muzike 20. Veka. Učesnik je mnogih renomiranih festivala u zemlji i okruženju (BEMUS, BELEF, Međunarodna tribina kompozitora, Mokranjčevi dani, Novosadsko leto, Budva grad teatar, Gitarart i dr.). Gostovao je širom bivše Jugoslavije, kao i u Bugarskoj, bivšem SSSR-u, SAD, Sloveniji i Grčkoj. Aktivno se bavio i kamernom muzikom, nastupajući u duu sa gitaristom Aleksandrom Hadži-Đorđevićem, operskom pevačicom Dubravkom Zubović i flautistom Ljubomirom Dimitrijevićem. Dobitnik je nagrade na Međunarodnom takmičenju Muzičke omladine (Beograd, 1985), nagrade na Jugoslovenskom takmičenju muzičkih umetnika (Zagreb, 1985) i nagrade Andres Segovija (Santijago de Kompostela, 1989). Jedan je od osnivača Jugoslovenske asocijacije klasičnih gitarista.
Predaje na FMU u Beogradu i Akademiji umetnosti – Novi Sad. Duže vreme radio je kao profesor u Muzičkoj školi Josip Slavenski u Beogradu, na Akademiji lepih umetnosti, na Akademiji umjetnosti u Banjaluci i Višoj muzičkoj školi u Nišu.
Iz njegove klase na FMU u Beogradu izašlo je nekoliko vrsnih mladih umetnika, koji su svojim nastupima na koncertima i takmišenjima u zemlji i inostranstvu doprineli afirmaciji takozvane “beogradske škole gitare”.

Milan Popović je čembalista i pijanista, aktivan kao solista i kamerni muzičar, klavirski i kontinuo saradnik. Na FMU u Beogradu je završio osnovne studije klavira i čembala. Završio je specijalističke i doktorske studije čembala, odbranivši doktorski umetnički projekat u okviru kojeg je istraživao interpretativne veze francuske muzike za čembalo 18. i 20. veka pod mentorstvom prof. Zorice Ćetković.
Tokom školovanja se usavršavao na kursevima klavira i čembala u zemlji i inostranstvu, ostvarivši saradnju i kontakte sa brojnim evropskim muzičarima. Pohađao je kurseve na Međunarodnom festivalu čembala Ars Vivendi Clavicembalum – Čembalo, živa umetnost u Beogradu i učestvovao u radu Barokne radionice Predraga Novovića. Dve godine je bio stipendista Austrijske barokne akademije (Austria Barock Akademie – ABA), sa sedištem u Gmundenu. Među profesorima kod kojih se usavršavao su Maria Luiza Baldasari, Erik Traksler, An Mari Dragosits, Ežen Mikelanželi, Egon Mihajlović, Blandin Ranu, Jori Vinikur i dr.
Kao pijanista i čembalista, održao je brojne koncerte u Galeriji Artget Kulturnog centra Beograda, Velikoj sali i Galeriji Kolarčeve zadužbine, koncerte u Galeriji SANU, kao i koncerte u okviru okviru ciklusa Ponedeljkom u Đorđeviću (Beograd).
Redovno učestvuje i gostuje na muzičkim festivalima u zemlji i inostranstvu. Održao je solističke nastupe na festivalima Ars vivendi clavicembalum (2010, 2013. i 2015) i Festivalu rane muzike – FERAM (2012, 2013. i 2015) u Beogradu. Gostovao je na međunarodnim festivalima barokne muzike; Trigonale 2011 (Austrija) i Aestas Musica 2013 (Hrvatska), u okviru kojih je održao više koncerata solističke i kamerne muzike. Poneo je titulu Talenta festivala Trigonale 2011.
Kao solista je nastupao sa Umetničkim ansamblom Vojske Srbije Stanislav Binički, kao i sa Orkestrom FMU. Bio je saradnik Simfonijskog orkestra RTS-a, saradnik Umetničkog ansambla Stanislav Binički i oficijelni kontinuo saradnik baroknog orkestra Aestas u projektu izvođenja barokne opere H. Persla Vilinska kraljica. Član je ansambla za staru muziku Temenos, u okviru kojeg nastupa kao kontinuo izvođač, kao i član kamernog dua KMD u kojem svira kao čembalista i pijanista. Sarađivao je i sa ansamblom za ranu muziku Anonimus 4.
Snimci sa solističkih nastupa u Beogradu, emitovani su na programima Radio Beograda. Snimao je i za Austrijski radio (ORF). Inicijator je i umetnički koordinator obeležavanja Evropskog dana stare muzike, koji se od 2013. godine održava na FMU, uz podršku Evropske mreže za staru muziku (Reseau Europeenne de Musique Ancienne). Docent je za umetničku oblast čembala na FMU u Beogradu.

U saradnji sa Fakultetom muzičke umetnosti u Beogradu i CEBEF

Loading...