15. међународни фестивал „Дани оргуља“ СВЕЧАНО ОТВАРАЊЕ: Мисе Мориса Дирифлеа

25.06.2015, 20:30.
blank-image

Хор Радио-телевизије Србије са солистима под диригентском палицом Владимира Крањчевића свечано ће отворити 15. међународни фестивал „Дани оргуља“. За оргуљама је Золтан Борбељ.
Жеља и намера да се Дирифлеова два најзначајнија вокално-инструментална дела изведу заједно већ неко време постоји и од стране оргуљаша Золтана Борбеља, али и маестра Валдимира Крањчевића који са Музичком продукцијом РТС-а већ дуго тражи прави тренутак и прилику да представи ова дела. Драго нам је да је управо фестивал Дани оргуља – Диес органорум спојио ове изванредне музичаре и да ће концерт отварања 15. издања Фестивала бити прилика да чујемо, како се често наводи, најдирљивије црквене композиције настале у 20. веку, Реквијем (оп. 9) и Мису Цум Јубило (оп. 11). Морис Дирифле је сам написао три верзије ових дела, а у Катедрали Блажене Дјевице Марије, 25. јуна ћемо имати прилику да чујемо верзије за хор, вокалне солисте и оргуље. Маестро Крањчевић ће дириговати Хором Радио-телевизије Србије, а вокални солисти су мецосопран Наташа Јовић Тривић и баритон Марко Пантелић.

О концерту отварања оргуљаш из Сенте и професор на Академији уметности у Новом Саду Золтан Борбељ каже:
Пре годину дана сам добио позив од Културног центра Београда за један камерни пројекат. Много сам размишљао и тражио литературу, слушао музику и на крају сам се одлучио да предложим да изведемо две мисе Мориса Дирифлеа из селдећих разлога:
1. Дирифле ми је омиљенији композитор, чијим се опусом дуго бавим. Већ сам извео његова сабрана дела за оргуље, већину његових транскрипција за оргуље, део његовог Реквијема и већ годинама имам жељу да изведем ове две мисе у целини.
2. Музику Дирифлеа волим јер је мелодична и у односу на музику XX века представља конзервативан правац.
3. У овим мисама композитор обрађује грегоријанске корале на оригиналан начин. Мени је свет грегоријанског корала јако близак, пошто веч 22 године свирам на црквеним служењима. Грегоријанске мелодије које су обрађене у овим мисама добро познајем из црквене праксе и много их волим.
4. Музика Мориса Дирифлеа нас води у један трансцендентни свет: у свет Бога. Ова музика ме смирује; она ми је лек за душу.

Овај концерт представља наставак добре сарадње Музичке продукције РТС-а и Културног центра Београда започете на прошлогодишњем Фестивалу Дани оргуља.

Програм:
Морис Дирифле (1902-1986) 
Реквијем за хор и оргуље, оп. 9
Introit
Kyrie
Domine Jesu Christe
Sanctus
Pie Jesu
Agnus Dei
Lux Aeterna
Libera Me
In Paradisum

Миса Cum jubilo за баритон, мушки хор и оргуље, оп. 11
Kyrie
Gloria
Sanctus
Benedictus
Agnus Dei

Хор Радио-телевизије Србије
Владимир Крањчевић, диригент
Наташа Јовић Тривић, мецосопран
Марко Пантелић, баритон
Золтан Борбељ, оргуље

Хор припремила: Олга Милићевић

У сарадњи са Музичком продукцијом Радио-телевизије Србије.

Биографије:
Поникао из богате традиције хорског певања, ХОР Радио-телевизије Србије огласио се првим концертом пре седам деценија и афирмисао као водећи професионални вокални ансамбл, признат широко ван граница своје землје. До пуне перфекције о којој сведоче бројни критички осврти као и одушевлјење верне публике ансамбл је довео истрајни тридесетогодишњи рад са диригентом Боривојем Симићем на месту шефа-диригента. Са значајних гостовања Хора РТС у Италији, Француској, Немачкој, Румунији, СССР-у, почетком седамдесетих година прошлог века, стизали су само похвални одјеци.
Континуирано успешан рад са ансамблом наставлјају диригенти Младен Јагушт, Владимир Крањчевић и Бојан Суђић, негујући подједнако и исклјучиво хорску и вокално-инструменталну музику. Посебно се издвајају гостовања Хора Радио-телавизије Србије у Риму 1987. године, где је са Хором и Оркестром Академије Санта Ћећилија и диригентом Мстиславом Ростроповичем извео Ратни реквијем Бенџамина Бритна. Гостовања у Шпанији 1989. и 1991. године, уз Симфонијски оркестар РТС, представила су публици два капитална дела Јохана Себастијана Баха – Божићни ораторијум и Пасију по Матеју.
Хор Радио-телевизије Србије добитник је многобројних признања, међу којима су Октобарска награда града Београда из 1982. године за извођење дела Стевана Стојановића Мокрањца, као и Златни беочуг 1989. године за унапређење културе и уметности града Београда. Хор и Симфонијски оркестар РТС ово највише признање Културно-просветне заједнице Београда добијају и 2007. године за трајни допринос култури главног града.

Диригент Владимир Крањчевић (1936, Загреб) је дипломирао клавир на Музичкој академији у Загребу у класи Л. Шабана. Дириговање је студирао код С. Златића у Загребу и И.Маркевича у Монте Карлу. Магистрирао је код В. Илића. Био је шеф-диригент Камерног оркестра Ватрослав Лисински, Академског хора Иван Горан Ковачић, Мешовитог хора и Симфонијског оркестра Хрватске радиотелевизије, Загребачких мадригалиста и Коморне опере бб. Такође је био шеф Музичке продукције РТБ-а (1988-1991). Обављао је дужности директора Музичке школе Ватрослав Лисински у Загребу, Опере Хрватскога народног позоришта у Загребу, као и Вараждинских барокних вечери.
На Музичкој академији у Загребу предаје од 1978. године, а од 2000. године је у звању редовног професора у трајном звању. Био је ментор 101 дипломанту Музичке академије у Загребу.
Добитник је бројних награда годишње награде Владимир Назор, Ватрослав Лисински Хрватског друштва складатеља, Вјесникове награде Кантор, награде за животно дело Хрватскога друштва музичких и плесних педагога и највише дискографске награде Порин. Добитник је и златне медаље Вараждинске бискупије. Одликован је одличјем Реда Данице хрватске с ликом Марка Марулића, Редом Данице хрватске с ликом Антуна Радића и Редом Хрватског плетера. Почасни је грађанин града Крижеваца. Као пијаниста и диригент, самостално и са ансамблима је гостовао у европским змељама, али и Кини, Куби, Северној Кореји и бившем Совјетском Савезу.
Од 1995. је редовни гост диригент Словенског камерног хора с којим је остварио низ концерата у Словенији и Хрватској и снимио 10 компакт дискова антологијских дела хрватске музике.
Као диригент је снимио око 5 хиљада минута трајних снимака за радио и телевизију, око 20 грамофонских плоча и 20 компакт дискова.

Золтан Борбељ (Золтáн Борбéлy) је рођен у Сенти 1977. године. Гимназијско и основно музичко образовање, одсек за хармонику, стекао је у свом родном месту. У току средњошколског образовања учио је и клавир и оргуље. Дипломирао је и магистрирао на Академији уметности у Новом Саду, у класи Андрије Галуна а затим на Факултету уметности у Грацу (Аустрија), у класи Гунтера Роста. Похађао је мајсторске курсеве у Србији, Аустрији, Немачкој и у Француској. Имао је концерте у осам европских земаља као и у Канади. Сарађује, као солиста, са Симфонијским оркестром Сегедина. Од 2007. године предаје оргуље и стручне предмете на одсеку за оргуље на Академији уметности у Новом Саду.
Као извођач, посебно се занима за музику позног романтизма и импресионизма у Француској, а понајвише за стваралаштво Мориса Дирифлеа. Од 1993. године је и црквени оргуљаш, а тренутно је ангажован у Жупној цркви Срце Исусово у Сенти. Од 2010. до 2013. године тамо је водио и пројекат за изградњу оргуља. Нови концертни инструмент са три мануала и 41 регистром је међу најзначајнијим савременим инструментима у земљи. Золтан Борбељ је уједно и управитељ Фондације Цор Јесу у Сенти. Руководилац је програма фондације који обухвата јесењи фестивал црквене музике, школу за црквене оргуљаше и пратеће приредбе поводом прославе града Сенте.

Наташа Јовић Тривић (Бања Лука) је првакиња Опере Народног позоришта у Београду. Дипломирала је и магистрирала на ФМУ у у класи проф. Радмиле Бакочевић. Стални је члан Опере Народног позоришта у Београду од 1997. године.
Освојила је прве награде на такмичењима у земљи, као и прва места на међународним такмичењима у Београду, Софији, Падови и Ријеци.Носилац је награда из Фонда Даница Мастиловић за најбољег студента соло-певања, Фонда Анита Мезетова за најбољег младог оперског певача и Фонда Бисерка Цвејић за најбољу сценску личност у 1997.години. Добила је такође и Похвалу Народног позоришта за неколико улога. Учествовала је у извођењу вокално-инструменталних дела и остварила сарадњу са бројним ансамблима као што су Београдска филхармонија, ансамбл РТС-а, Македонска филхармонија и други. Гостовала је у Италији, Бугарској, Румунији, Мађарској, Грчкој, Хрватској, Македонији, Црној Гори, Норвешкој, Данској и Швајцарској. Добитник је годишње награде Удружења музичких уметника Србије (УМУС) за најбоље музичко–извођачко остварење (2008).

Марко Пантелић (1991, Београд) је завршио МШ Коста Манојловић у Земуну, класа проф. Ненада Ненића. Студент је друге године Факултета музичке уметности у Београду, класа ред. проф. Николе Мијаиловића. Усавршавао се на мајсторским курсевима угледних уметника и педагога. Освојио је више награда, од којих су најзначајније прве награде на Републичком и међународним такмичењима Петар Коњовић, Лазар Јовановић (три пута за редом) и Лав Мирски (Осијек).
Као солиста различитих београдских хорова, међу којима су и реномирани Мешовити хор Факултета музичке уметности и Мешовити хор АКУД Иво Лола Рибар, чији је стални солиста, наступао је на концертима и угледним фестивалима.
Одржао је неколико реситала, и остварио је више улога у сценским делима. Премијерно је изводио и дела Ђорђа Марковића и Светислава Божића. Наступао је у Србији, Босни и Херцеговини, Хрватској, Румунији, Грчкој, Шпанији и Русији.

Loading...