VII međunarodni festival čembala, Smiljka Isaković (Srbija): Povratak u budućnost

08.11.2010, 12:08.
blank-image

Dela Despića, Vaude, Radića, V. Mokranjca, Raičkovića, Savića, Božića, Milankovića, Damnjanovića, Gnjatovića

Kao želja za pomakom u proširivanju sadržaja izvođačkih programa i kao prilika za našu publiku da čuje nešto novo, nastao je program Povratak u budućnost, sastavljen od retko izvođenih ili nikad izvedenih kompozicija naših savremenih autora za čembalo i na čembalu. Neke kompozicije su pisane za klavir, sa željom autora da se, uz izvesna prilagođavanja, izvedu i na čembalu, u cilju dobijanja nove – arhaične zvučne boje. Neka dela su pisana za čembalo. Neka od njih su sasvim nova, neka su komponovana ne tako skoro, ali svakako zaslužuju da se nađu na ovom programu zbog svog kvaliteta i specifičnosti. Ukratko, ovo je još jedan od programa savremene muzike, koju paralelno sa ranom muzikom Smiljka Isaković decenijama svira na čembalu, u cilju promovisanja naših autora i zvuka koji se retko čuje u službi moderne muzike.
Varijacije u žutom autora Vere Milanković su dugo čekale da budu ponovo izvedene, iako jedna od retkih kompozicija koja je tada komponovana upravo za čembalo.
Kada je Smiljka Isaković pozvana da svira u Rejkjaviku (Island) na Nedelji srpske kulture, akademik Radić joj je poslao svoje Male varijacije, koje je ona, uz izvesne adaptacije, sa velikim uspehom tamo izvela 2006. godine.
Scarlattiana – „Ova klavirska svita ne ide za tim da oponaša stil muzike Domenika Skarlatija, nego pre svega – njen duh, onu vedrinu, koja iz nje zrači, tek ponegde zasenčena misao bez problemskih dubina, osećajnost bez patosa i drame, kapricioznu duhovitost, nežnu i ljupku površnost na kojoj je tako prijatno ponekad se odmoriti od jednog sveta i njegove umetnosti, koji su najčešće grubo suprotni svemu tome; najzad, ali ne najmanje (the last, but not the least) – uživanje u čistom zvuku, lepršavom, prozračnom, razigranom. Razume se, neki elementi melodike – pre svega, ornamentalni, kao i ritma, fakture, pa i oblika, namerno asociraju slične Skarlatijeve postupke. Ipak, to je samo spoljni deo stvari, u službi onoga prethodnog. Delo je komponovano od 29. jula do 4. avgusta 1984. godine. Uz izvesna prilagođavanja, može se izvoditi i na čembalu. Sve prelaze između stavova treba izvoditi attacca.“ Dejan Despić
Kompozitor Zlatan Vauda 2004. godine ponudio neku od svojih klavirskih kompozicija Smiljki Isaković da ih prilagodi za čembalo. Sonata je proizvod ove saradnje.
Smiljka Isaković je još kao pijanista često predstavljala programe naših kompozitora u inostranstvu. U toku preslušavanja svojih Odjeka i Tri igre, za izvodjenje u Palau de la Musica u Barceloni, prof. Vasilije Mokranjac je rekao da „svako ima pravo da sanja na svoj način“. Tri igre, koje se sve do danas obavezno nalaze na programu S.I., jesu san o nama.
Tri obraćanja minulom – atmosfera Doline jorgovana i Raške obraća nam se kroz arhaični i autohtoni jezik.
Ako te zaboravim, Jerusalime… – kompozicija je nastala za čembalo, u Parizu, pa su u muzički jezik ukomponovani stil i boje francuskih klavsenista (drugi stav podseća na Neobeleženi preludijum – Prèlude no Mesuré, brend francuskih klavsenista 17. veka), zajedno sa zvučnim jezikom pravoslavnog dela sveta.
Gormondina beležnica – žensko pismo, inspirisano jedinstvenim ženskim pismom iz 13. veka, muzički most Monpelje–Beograd dug 800 godina. „Gormonda od Monpeljea je živela u trinaestom veku. Bila je religiozna i napisala je jednu pesmu. Možda je bila dominikanka. Melanholija zahteva dosta discipline.” Ana Gnjatović
Preludijum i fuga su napisani po porudžbini za festival savremene muzike Europhonia (Zagreb, 1990) i posvećeni čembalistkinji Smiljki Isaković.
Begatta sa kompozitorima minimalistima iz doba ranog SKC-a, kojima pripadaju Miša Savić i Miša Raičković, družili smo se svakodnevno u vreme studija na tadašnjoj Muzičkoj akademiji (danas FMU). Ovo delo nije iz tog perioda, već posledica prošlogodišnjeg seminara barokne muzike Smiljke Isaković, u kome se dogodio zvučni susret sveta muzike današnjice sa istorijskom kopijom jedinstvenog flamanskog čembala 17. veka… The rest is history.

Uz podršku: SOKOJ

Na programu koncerta su:

Vera Milanković: Varijacije u žutom (1979)
1953

Dušan Radić: Male varijacije na temu Henrija Persla (1988)
1929-2010

Dejan Despić: Scarlattiana op. 80 (1984)
1930                 Toccata – Pastorale – Capriccio – Aria – Rondo

Zlatan Vauda: Sonata (2004)
1923                 Adagio, allegretto – Mesto – Allegro

Vasilije Mokranjac: Tri igre (1957)
1923-1984

Svetislav D. Božić: Tri obraćanja minulom (2003)
1954

Aleksandar Damnjanović: Ako te zaboravim, Jerusalime… (2003)
1958                                       Vez – Plaštanica – Vreteno

Ana Gnjatović: Gormondina beležnica (2010, svetska premijera)
1984

Miloš Raičković: Preludijum i fuga za instrument sa dirkama (1989)
1956

Miroslav Miša Savić: Begatta (2001)

Loading...