VII међународни фестивал чембала, Смиљка Исаковић (Србија): Повратак у будућност

08.11.2010, 12:08.
blank-image

Дела Деспића, Вауде, Радића, В. Мокрањца, Раичковића, Савића, Божића, Миланковића, Дамњановића, Гњатовића

Као жеља за помаком у проширивању садржаја извођачких програма и као прилика за нашу публику да чује нешто ново, настао је програм Повратак у будућност, састављен од ретко извођених или никад изведених композиција наших савремених аутора за чембало и на чембалу. Неке композиције су писане за клавир, са жељом аутора да се, уз извесна прилагођавања, изведу и на чембалу, у циљу добијања нове – архаичне звучне боје. Нека дела су писана за чембало. Нека од њих су сасвим нова, нека су компонована не тако скоро, али свакако заслужују да се нађу на овом програму због свог квалитета и специфичности. Укратко, ово је још један од програма савремене музике, коју паралелно са раном музиком Смиљка Исаковић деценијама свира на чембалу, у циљу промовисања наших аутора и звука који се ретко чује у служби модерне музике.
Варијације у жутом аутора Вере Миланковић су дуго чекале да буду поново изведене, иако једна од ретких композиција која је тада компонована управо за чембало.
Када је Смиљка Исаковић позвана да свира у Рејкјавику (Исланд) на Недељи српске културе, академик Радић јој је послао своје Мале варијације, које је она, уз извесне адаптације, са великим успехом тамо извела 2006. године.
Сцарлаттиана – „Ова клавирска свита не иде за тим да опонаша стил музике Доменика Скарлатија, него пре свега – њен дух, ону ведрину, која из ње зрачи, тек понегде засенчена мисао без проблемских дубина, осећајност без патоса и драме, каприциозну духовитост, нежну и љупку површност на којој је тако пријатно понекад се одморити од једног света и његове уметности, који су најчешће грубо супротни свему томе; најзад, али не најмање (тхе ласт, бут нот тхе леаст) – уживање у чистом звуку, лепршавом, прозрачном, разиграном. Разуме се, неки елементи мелодике – пре свега, орнаментални, као и ритма, фактуре, па и облика, намерно асоцирају сличне Скарлатијеве поступке. Ипак, то је само спољни део ствари, у служби онога претходног. Дело је компоновано од 29. јула до 4. августа 1984. године. Уз извесна прилагођавања, може се изводити и на чембалу. Све прелазе између ставова треба изводити аттацца.“ Дејан Деспић
Композитор Златан Вауда 2004. године понудио неку од својих клавирских композиција Смиљки Исаковић да их прилагоди за чембало. Соната је производ ове сарадње.
Смиљка Исаковић је још као пијаниста често представљала програме наших композитора у иностранству. У току преслушавања својих Одјека и Три игре, за изводјење у Палау де ла Мусица у Барцелони, проф. Василије Мокрањац је рекао да „свако има право да сања на свој начин“. Три игре, које се све до данас обавезно налазе на програму С.И., јесу сан о нама.
Три обраћања минулом – атмосфера Долине јоргована и Рашке обраћа нам се кроз архаични и аутохтони језик.
Ако те заборавим, Јерусалиме… – композиција је настала за чембало, у Паризу, па су у музички језик укомпоновани стил и боје француских клавсениста (други став подсећа на Необележени прелудијум – Прèлуде но Месурé, бренд француских клавсениста 17. века), заједно са звучним језиком православног дела света.
Гормондина бележница – женско писмо, инспирисано јединственим женским писмом из 13. века, музички мост Монпеље–Београд дуг 800 година. „Гормонда од Монпељеа је живела у тринаестом веку. Била је религиозна и написала је једну песму. Можда је била доминиканка. Меланхолија захтева доста дисциплине.” Ана Гњатовић
Прелудијум и фуга су написани по поруџбини за фестивал савремене музике Еуропхониа (Загреб, 1990) и посвећени чембалисткињи Смиљки Исаковић.
Бегатта са композиторима минималистима из доба раног СКЦ-а, којима припадају Миша Савић и Миша Раичковић, дружили смо се свакодневно у време студија на тадашњој Музичкој академији (данас ФМУ). Ово дело није из тог периода, већ последица прошлогодишњег семинара барокне музике Смиљке Исаковић, у коме се догодио звучни сусрет света музике данашњице са историјском копијом јединственог фламанског чембала 17. века… Тхе рест ис хисторy.

Уз подршку: СОКОЈ

На програму концерта су:

Vera Milanković: Varijacije u žutom (1979)
1953

Dušan Radić: Male varijacije na temu Henrija Persla (1988)
1929-2010

Dejan Despić: Scarlattiana op. 80 (1984)
1930                 Toccata – Pastorale – Capriccio – Aria – Rondo

Zlatan Vauda: Sonata (2004)
1923                 Adagio, allegretto – Mesto – Allegro

Vasilije Mokranjac: Tri igre (1957)
1923-1984

Svetislav D. Božić: Tri obraćanja minulom (2003)
1954

Aleksandar Damnjanović: Ako te zaboravim, Jerusalime… (2003)
1958                                       Vez – Plaštanica – Vreteno

Ana Gnjatović: Gormondina beležnica (2010, svetska premijera)
1984

Miloš Raičković: Preludijum i fuga za instrument sa dirkama (1989)
1956

Miroslav Miša Savić: Begatta (2001)

Loading...