17. međunarodni festival „Čembalo, živa umetnost“: JOVANA TOPALOV / BOJANA DIMKOVIĆ

16.11.2020., 19:30

Prvo veče Festivala čine koncerti dve čembalistkinje koje su na beogradskoj sceni aktivne preko deset godina. Na 17. izdanju Festivala, koji se odvija u posebnim uslovima, predstaviće svoje programske koncepcije zasnovane na posvećenom istraživačkom radu. Jovana Topalov je svoj koncert posvetila muzičkom prijateljstvu Johana Jakoba Frobergera i Luja Kuprena, a Bojana Dimković svojim resitalom osvetljava zapostavljen opus kompozitorki druge polovine 18. veka.

Ponedeljak, 16. novembar u 19.30
PRVO VEČE FESTIVALA

Amis à Paris – muzičko prijateljstvo Johana Jakoba Frobergera i Luja Kuprena
Koncert čembalistkinje JOVANE TOPALOV

Žensko stvaralaštvo u drugoj polovini osamnaestog veka
Koncert čembalistkinje BOJANE DIMKOVIĆ

Kulturni događaji se i dalje održavaju uz propisane epidemiološke mere za suzbijanje širenja virusa COVID-19, a uz izvođača i organizatore, broj mesta za publiku u Svečanoj sali Skupštine Grada smanjen je na 50.
Zbog ovih ograničenja, molimo Vas da svoje mesto rezervišete prijavom na e-mail adresu lidija.maric@kcb.rs ili telefonom na 011 2622 058. Prijavljivanje je moguće do dana koncerta (ponedeljka, 16. novembra) u 12 sati ili dok se mesta ne popune.
Već narednog dana, snimak dela koncerta će biti objavljen na YouTube kanalu Kulturnog centra Beograda i dostupan nedelju dana svima koji nisu uspeli da prisustvuju događaju zbog ograničenja. U slučaju pogoršanja epidemiološke situacije, koncerti će biti snimljeni bez publike i dostupni samo online.

Prvi deo

Amis à Paris – muzičko prijateljstvo Johana Jakoba Frobergera i Luja Kuprena
JOVANA TOPALOV, čembalo

Johan Jakob Froberger (Jochan Jacob Froberger, 1616–1667), nemački kompozitor i virtuoz na klavijaturnim instrumentima, Freskobaldijev učenik i kamerni muzičar bečkog dvora, nakon višegodišnjih putovanja širom Evrope, obreo se u Parizu u jesen 1650. godine. Iste godine, Luj Kupren (Louis Couperin, 1626–1661) napušta službenički posao u provinciji i prema preporuci kraljevskog čembaliste Žaka Šampiona de Šambonijera koji je prepoznao njegov nesvakidašnji talenat, dolazi u Pariz. Boravak dvojice kompozitora u istim muzičkim krugovima povezao je njihove umetničke senzibilitete, iz čega je nastala specifična ekspresija rukovođena humanističkim idejama i muzičkom retorikom. Froberger u teksturi slobodnih alemandi i lamentacija, kao i Luj Kupren u svojim nemetričkim preludijumima, izvođaču daruju muzički izraz koji mora živeti i transformisati se u trenutku, nalik pripovedanju kojim vešt narator dočarava neki drugi, zamišljeni svet. Slobodan tok rukovođen muzičko-retoričkim gestovima inspiriše apstraktnu komunikaciju emotivnog sadržaja i atmosfere čiji je krajnji cilj da slušaoca otrgne od realnog okruženja i povede ga u stanje kreativne kontemplacije.

Program:
Johan Jakob Froberger (1616–1667)
Partita u e–molu, FbWV 627
Alemanda nastala nakon opasne plovidbe Rajnom, svira se polako i uz diskreciju
Kuranta
Sarabanda
Žiga

Luj Kupren (1626–1661)
Svita u de–molu
Nemetrički preludijum
Alemanda
Kuranta
Sarabanda
Kanari
Pastorala
Čakona

Johan Jakob Froberger
Partita u a–molu, FbWV 630
Tužbalica nastala u Londonu da odagna melanholiju, svira se polako i uz diskreciju
Kuranta
Sarabanda
Žiga

Luj Kupren
Tombo za gospodina Blanšrošea, od gospodina Kuprena

Johan Jakob Froberger
Potresna lamentacija povodom smrti gospodina Blanšrošea, nastala u Parizu, svira se veoma polako i uz diskreciju, FbWV 632

Biografija:
Jovana Topalov je čembalistkinja iz Beograda. Zvanje diplomiranog muzičkog izvođača stekla je na odsecima za čembalo i klavir na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, nakon čega je završila master studije u oblasti rane muzike i čembala na UIUC, School of Music (SAD). Doktorske akademske studije na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu uspešno je zaokružila 2018. godine, odbranom doktorskog umetničkog projekta pod nazivom Narativni potencijal čembala: Elementi improvizacije i muzička retorika u interpretaciji alemandi sa programskim nazivima i lamentacija Johana Jakoba Frobergera.
Značajnu ulogu u njenom profesionalnom razvoju imalo je učešće na baroknim majstorskim kursevima, radionicama i festivalima, što joj je omogućilo saradnju sa prominentnim umetnicima poput Žorija Vinikura, Sigberta Rampea, Davita Moronija, Blondin Ranu, Frederika Hasa, Rubena Dubrovskog i Aline Zilberajh. Više godina je bila stipendista Austrijske barokne akademije, u okviru koje joj je 2011. godine dodeljena nagrada Special Award for Excellence.
Od 2012. godine je stalni član ansambla Beogradski barok koji svoje interpretacije muzike 17. i 18. veka zasniva na istorijski informisanoj praksi, svirajući na kopijama instrumenata iz tog perioda. Ansambl je održao uspešne koncerte u zemlji i inostranstvu i inicijator je više projekata u oblasti muzičke kulture.
Solističkim nastupima nastoji publici da približi zvuk čembala i predstavi širinu i lepotu repertoara za ovaj instrument, dok kao član ansambla Beogradski barok posvećeno radi na promovisanju kamerne muzike 17. i 18. veka, kao i upoznavanju šireg auditorijuma sa specifičnim kvalitetom zvuka istorijskih instrumenata.

Drugi deo
Žensko stvaralaštvo u drugoj polovini osamnaestog veka
BOJANA DIMKOVIĆ, čembalo

Iz perspektive izvođača, druga polovina 18. veka je vrlo interesantan period koji nameće dosta pitanja o muzičkim stilovima i izvođačkoj praksi. Ovim resitalom, Bojana Dimković je pokušala da se osvrne na bogatstvo ideja i pravaca koji su koegzistirali u ovom momentu u istoriji a sve kroz predstavljanje odabranog ali zapostavljenog opusa kompozitorki. Publika će imati priliku da čuje dela koja predstavljaju novinu na našim prostorima i koja bi trebalo da preispitaju ideju o ženskom stvaralaštvu kao pukom hobiju.

Program:
Elizabeta de Gambarini (1731–1765)
Menuet i varijacije, op. 2

Marijana Martinez (1744–1812)
Sonata u A–duru
Allegro: Rondo
Adagio
Tempo di Menuetto

Marijana Fon Auenbruger (1759–1782)
Sonata u Es–duru
Moderato
Adagio
Rondo Allegro

Cecilija Marija Bertelemon (1767–1859)
Sonata u Ge–duru, op. 3 (posvećena J. Hajdnu)
Allegro vivace
Adagio
Rondo alla hornpipe

Biografija:
Bojana Dimković (Beograd) vodi raznovrsnu karijeru kao pijanistkinja, čembalistkinja i predavač. Zaposlena je na klavirskom odseku Fakulteta umetnosti Univerziteta u Nišu i kao traženi partner često sarađuje sa istaknutim pojedincima i ansamblima. Nastupala je u Srbiji, Sloveniji, Crnoj Gori, Italiji, Irskoj, Velikoj Britaniji, Norveškoj i na Islandu. Izdvajaju se njeni nastupi u salama Wigmore Hall, Royal Festival Hall, St John’s Smith’s Square, St Martin-in-the-Fields, kao i u Bakingemskoj palati. Pojavljuje se na Čeltenamskom, London Siti, Oksford lider, Stiv Rajš, Hendlovom i brojnim drugim festivalima i redovno nastupa na značajnim festivalima u zemlji.
Kao solista je nastupala sa ansamblom Die Kölner Akademie, orkestrom Radija televizije Srbije, Gudačima Svetog Đorđa, ansamblima Metamorfozis, The Early Music Experiment i New Trinity Baroque. Kao kamerni muzičar i kontinuo izvođač redovno sarađuje sa Sašom Mirkovićem i ansamblom Metamorfozis, Makris orkestrom, Novom beogradskom operom i Kameratom Serbikom. Kao korepetitor je angažovana na majstorskim kursevima Beogradske barokne akademije i Austrijske barokne akademije. Član je i osnivač dua Šumanjski/Dimković sa baritonom Kšištofom Šumanjskim. Njihov kompakt disk Ciklusi pesama Sergeja Bortkeviča koji je objavljen pod okriljem diskografske kuće Orphee Classics predstavlja prvi snimak ovih dela. Takođe, Bojana je učestovala u više od trideset svetskih premijera od kojih su mnoge bile posvećene duu Milošević/Dimković za violončelo i klavir.
Bojana Dimković je prethodni nosilac nagrade Henry Richardson, stipendista fondacije Wall Trust, pobednik takmičenja Petar Konjović i finalista takmičenja Kathleen Ferrier Awards i Royal Overseas League u kategoriji kolaborativnog pijaniste. Doktorirala je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu na odseku za kamernu muziku. Postdiplomske studije je završila na Odseku za istorijsko izvođenje na londonskoj akademiji Guildhall School of Music and Drama, gde je diplomirala i na odseku za klavir, a potom dobila titule mastera muzike i Guildhall Artist (mastera izvođačkih umetnosti).
Član je uredničkog tima časopisa Facta Universitatis: Visual Arts and Music i Udruženja muzičkih umetnika Srbije.
Više informacija o Bojani Dimković možete pronaći ovde

Loading...