Između ploča, samostalna izložba Mike Tanile

11.03.2021-15.04.2021, 12:00-20:00

Između ploča
Samostalna izložba Mike Tanile
Kustosi: Aleksandra Sekulić, Dejan Vasić
Galerija Podroom, Trg Republike 5/-I
11. mart – 15. april 2021.

Katalog izložbe možete preuzeti ovde

Samostalna izložba Mike Tanile pod nazivom „Između ploča“ pruža uvid u opus radova koji se susreću i prepliću u oblasti istraživanja vizuelnog i zvuka, od statusa i izmeštanja medijske slike, preko oponašanja medijskog okruženja u životu ljudi, njegove povezanosti i njegove raspršenosti. Protagonista filma „Tektonska ploča“, pojedinac izgubljen u vakumu između vremenskih zona, tektonskih ploča, letova i prenoćišta, predstavlja nesklad između svesti ljudi i pritiska integrisanih medijskih sistema i brzine opsesivne produktivnosti koji su u stalnom porastu. Prostor između „ploča“, granični prostor između neistraženih odnosa i snage slika, pokreta i zvuka, odjeka i asocijacija, predstavlja mesto na koje se smešta prva samostalna izložba Mike Tanile u Beogradu.

Žalosna pesma grubih marker kadrova uvodno je delo na izložbi, i ono takođe pruža zvuk prvom delu izložbenog prostora. U pitanju je specifično delo pronađenog snimka, koje daje novi kontekst i nove pozicije marginalnim medijskim fragmentima. U delu Patent br. 314805 takođe se koriste pronađeni snimci i zvučni materijal koje je prvobitno snimio Erik Tigerštet uz pomoć svog izuma, fotomagnetofona. U delu Fizički prsten korišćen je snimak naučnog eksperimenta nepoznatog autora, i ono operiše u pravcu naše receptivne inercije, koja ima sposobnost da pripiše značenje dekontekstualizovanom vizuelnom materijalu snimanom bez estetske namere u prvom planu, ali, ako se ne zna njegova namena, biva otkrivena unutrašnja lepota hipnotičkog vizuelnog plesa prikazanih predmeta i nevidljivih elemenata, kao i njena tajanstvena privlačnost. Video pod nazivom Svet sastoji se od ponovno korišćenog medijskog materijala, ovoga puta iz dugometražnog filma, i ono destabilizuje iskustvo gledanja filma, i to tako što sliku stavlja u obrnut položaj – kao indikaciju pristiska sveta koji „propada“. Kada je reč o delima Grane i Odlaganje utakmice, uz njih ulazimo u polje eksperimenata vezanih za reaktivaciju medjiskih materijala, a medijska slika, nakon što joj status, oblik i funkcija bivaju destabilizovani, postaje razvijeni samostalni vizuelni eksperiment. U poslednjoj etapi putovanja kroz dela Mike Tanile, najizazovnije među njima, Tektonska ploča, vodi nas kroz iskustvo putnika, prelazeći granice vremenskih zona, noći i dana, pokreta i sna, što je prikazano u novoj narativnoj formi, misli, reči i osećanja koji su utkani u table sa obaveštenjima, digitalne poruke, rasporede polazaka i zvučno okruženje tranzitnih prostora, aviona i nemesta.

Eksperimenti u polju reaktivacije medijskih fragmenata, destabilizacija kinematografskih konvencija, oponašanje disperzivne naracije integrisanog medijskog sistema – sva ova dela Mike Tanile dovode do preispitivanja statusa slike. Poigravanje sa međusobnim odnosom između domena medijizacije i čula zasnovano je na sposobnosti ljudske radoznalosti da preispituje prirodu informacija i status slika koje konstruišu savremeni svet. Uz iskustvo globalne pandemije Kovida-19 u periodu 2020-21. godine, intezivne medijizacije društvenih odnosa i izolacije, dela Mike Tanile dolaze do trenutka u kojem će osobe koje dođu na ovu izložbu više nego ikada ranije doći u poziciju da dele sa autorom njegovu radoznalost prema prirodi medijske slike, krčeći pri tome nove staze kroz kolaž Tanilinog istraživanja i umetničkih dostignuća.

Biografije:

Mika Tanila je filmski stvaralac i vizuelni umetnik koji živi u Helsinkiju.
Njegovi radovi izlagani su na značanijim međunardonim manifestacijama, poput Bijenala savremene umetnosti u Veneciji (2017), Trijenala u Aikiju (2013), Dokumente (2012), Bijenala u Šangaju (2006), Berlinskog bijenala (2004), Manifeste (2002) i Istanbulskog bijenala (2001). Samostalno je izlagao u Muzeju moderne umetnosti u Espu (2018), Muzeju savremene umetnosti Kiasma u Helsinkiju (2013-14), Muzeju savremene umetnosti u Sent Luisu (2013), Centru za savremenu umetnost TENT u Roterdamu (2013), Badenskom savezu umetnika u Karlsrueu (2008), Centru za umetnost Dazibao u Montrealu (2007) i Muzeju savremene umetnosti Migros u Cirihu (2005).
Tanilini filmovi prikazani su u okviru više međunarodnih filmskih festivala i posebnih događaja, uključujući Međunarodni filmski festival u Torontu, Međunarodni filmski festival u Roterdamu, Međunarodni festival kratkog filma u Klermon Feranu, Filmski festival Karlove Vari, Filmski festival „Ponoćno sunce” u Finskoj, Međunarodni festival dokumentarnog filma u Kopenhagenu, Međunarodni festival dokumentarnog filma u Amsterdamu, Međunarodni festival kratkog filma u Oberhauzenu, Austrijski muzej filma, Institut za savremenu umetnost i galeriju „Vajtčapel” u Londonu.
Mika Tanila dobitnik je nagrade „Ars fenika” za 2015. godinu.

Dejan Vasić je likovni kritičar i nezavisni kustos koji živi i radi u Beogradu, RS, a trenutno radi kao kustos programa likovnih umetnosti u Centru za kulturnu dekontaminaciju u Beogradu. Jedan je od urednika Betona (kulturno propagandnog kompleta) i aktivan član Međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA. U prošlosti, bio je član Kontekst kolektiva (2009-2013), kustoske platforme Kultura sećanja (2010-2014) i Radne grupe Četiri lica Omarske (2010-2015). Njegovi istraživački i kustoski projekti bili su deo javnih događaja i izložbi (odabir): Okupljanje oko olupine, samostalna izložba Olivera Reslera (Kulturni centar Beograda, 2020); Umetnost, kritika i politika (centar CZKD 2017-do danas); Performans, performativnost i dokument (Galerija SULUV, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, 2018); Četiri lica Omarske (DokuFest, Prizren 2014; Forensis, Kuća kultura sveta, Berlin 2014; Oktobarski salon, Beograd 2013; Galerija savremene umjetnosti, Sarajevo 2013; Akademija likovnih umetnosti u Beču, 2013; UrbanFestival, Zagreb 2012; Centar za istraživačku arhitekturu Fakulteta Goldsmit Londonskog univerziteta, 2012; Muzej savremene umetnosti u Beogradu, 2010; Bijenale SpaPort, Banja Luka, 2010); Kultura sećanja (izložbeni prostor Galerije Pajtner-Lihtenfels (GPL Contemporary), Beč 2014; Galerija PM, HDLU Zagreb 2014; Mediteranea 16, Bijenale mladih umetnika, Ankona 2013; Bijenale umetnosti, Pančevo 2012; Kulturni centar, Šabac 2010).
U fokusu njegovog interesovanja je umetnost kao praksa kritike i politike koja afirmiše kritičko mišljenje kao javno dobro.

Aleksandra Sekulić je doktorand na grupi Teorija umetnosti i medija na Fakultetu za medije i komunikaciju.
Poseduje diplomu mastera u oblasti Menadžment u kulturi i kulturna politika na Balkanu, program Uneska, interdisciplinarne studije, Univerzitet umetnosti u Beogradu i Univerzitet Limijer Lion 2. Master teza: „Arhiv kao kulturna forma: stvaranje video arhiva i databaza”, mentor: prof. Milena Dragićević-Šešić, Univerzitet umetnosti u Beogradu; savetnik tokom istraživanja: Gabi Vijers, NVIM, Amsterdam; teza odbranjena u novembru 2008. godine.
Diplomirala Opštu knjizevnost i teoriju književnosti na Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu 2004. godine.
Programska urednica u Centru za kulturnu dekontaminaciju (CZKD) u Beogradu od 2010. godine. Učešće na projektima i programima od izuzetnog značaja: CZKD Bioskop, Likovni program pod nazivom Razobličavanje, Studije konteksta, Pertej/Beyond/Preko 20 godina, En Garde, Avant-Garde 20/21.
Sa kustoskinjom Brankom Benčić realizovala je izložbe pod nazivom Video, televizija, anticipacija u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu (2013) i Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu (2014), MAFAF – Nevidljiva istorija, Pogled iz Beograda, CZKD (2011), Slobodan Šijan: Filmski letak, CZKD, Beograd; MMC LUKA, Pula 2012; i Tematski program pod nazivom Solidarnost kao element prekida na Međunarodnom festivalu kratkog filma u Oberhauzenu 2021. godine.
Od 2006. godine, članica je arhivske i programske platforme pod nazivom Medijska arheologija. Producent je dokumentarnog filma prikazanog na Javnom servisu Republike Srbije: Medijska praksa omladinske kulture u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji.
2005-2008. – urednica programa Akademskog filmskog centra Doma kulture „Studentski grad” (AFC DKSG) u Beogradu.
Urednica je publikacija (odabrani naslovi):
Perfroming the Museum (2016). Zbirku eseja uredila je zajedno sa Dušanom Grljom, a navedena publikacija nastala je kao proizvod zajedničkog projekta „Izvedba muzeja” koji je realizovao Muzej savremene umetnosti Vojvodine u saradnji sa Muzejem suvremene umjetnosti iz Zagreba, Galerijom likovne umetnosti Koroška iz Slovenj Gradeca i Muzejem Antonio Tapies iz Barselone.
Videografija regiona (2009), zbirka eseja; Beograd: DKSG
Medijska arheologija. Devedesete (2009). Beograd: CZKD, DKSG

Naslovna fotografija: Mika Tanila, Tektonska ploča, 2016, 74′, © Testifilmi

 

 

Loading...